Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / O MPK / Tabor / Tramwaje liniowe
Tramwaje liniowe

MPK Poznań Sp. z o.o. posiada ogółem 228 składów liniowych (w tym 1 skład dzierżawiony), 3 składy szkoleniowe oraz 9 składów historycznych

Tramwaje liniowe

  • Konstal 105Na - 25 składów
  • Konstal 105NaDK (wahadłowy) - 1 skład
  • Moderus Alfa - 20 składów
  • Siemens Combino - 14 składów
  • Solaris Tramino S105p - 45 składów
  • Düwag GT8ZR (dwukierunkowy) - 3 składy
  • Tatra RT6 MF06AC - 16 składów
  • Moderus Beta MF02AC - 23 składy
  • Moderus Beta MF20AC - 20 składy
  • Moderus Beta MF22ACBD (dwukierunkowy) - 10 składów
  • Moderus Gamma LF02AC - 30 składów
  • Moderus Gamma LF03ACBD (dwukierunkowy) - 20 składów

Tramwaje dzierżawione

  • Moderus Gamma LF01AC - 1 skład

Tramwaje szkoleniowe

  • Konstal 105Na - 2 składy
  • Moderus Beta MF02AC - 1 skład

Tramwaje historyczne

  • Herbrand - 1 wagon
  • Bergische Stahlindustrie - 1 wagon
  • Carl Weyer - 1 wagon
  • Konstal 4N+ND+ND - 3 wagony
  • Konstal 102N - 1 wagon
  • Konstal 102Na - 1 wagon
  • Konstal 105N - 2 wagony - jeden skład
  • Düwag GT6 - 1 wagon
  • Düwag GT8 - 1 wagon
  • Beijnes 3G - 1 wagon
Więcej…
moderus-gammaW ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafi 50 tramwajów z rodziny Moderus Gamma, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w naszym taborze o tej ilości strumieni wymiany pasażerów.
Więcej…
moderus-beta-dwukierunkowyDługość tramwaju                28 250 mm
Szerokość tramwaju                2354 mm
Wysokość przy złożonym odbieraku        3725 mm
Liczba miejsc do siedzenia            32 (stałe) + 6 (składane)
Liczba miejsc stojących                157
Całkowita liczba miejsc                189
Wysokość podłogi                925 / 350 mm
Więcej…
tramino-04W latach 2011-2012 firma Solaris Bus & Coach wyprodukowała dla Poznania 45 całkowicie niskopodłogowych (100% niskiej podłogi) wagonów przegubowych Tramino S105p. Zakup tych wozów był częściowo finansowany z funduszy europejskich. Ich dostawa umożliwiła znaczne zwiększenie ilości taboru niskopodłogowego na liniach tramwajowych i dużą poprawę komfortu przewozu pasażerów.
Więcej…
combino05W 2002 r. podpisano z firmą Siemens umowę na dostawę 14 całkowicie niskopodłogowych przegubowców Combino o aluminiowej konstrukcji nadwozia. Były to wówczas najnowocześniejsze tramwaje na świecie. Nadeszły one do Poznania w latach 2003-2004.


Więcej…
tatraDo obsługi Poznańskiego Szybkiego Tramwaju władze miejskie postanowiły zakupić wagony niskopodłogowe ułatwiające korzystanie z komunikacji zbiorowej osobom niepełnosprawnym i z wózkami. Przetarg na ich dostawę wygrało w 1996 r. konsorcjum zakładów H. Cegielski Poznań i ČKD Tatra z Pragi z czeskimi wagonami przegubowymi Tatra RT6N1 posiadającymi około 60 % niskiej podłogi we wnętrzu. Pierwsze 5 z nich zbudowano w 1997 r., następne 5 w roku 1998. Te sześcioosiowe, trzyczłonowe przegubowce miały długość 26,3 m, 4 silniki o mocy 104 kW każdy, chopper i 46 miejsc siedzących.

Więcej…
moderus-beta-mf-02-ac-05W 2010 r. firma Modertrans wspólnie z firmą Enika opracowała dokumentację  techniczną trzyczłonowych przegubowców długości 28,25 m, typu MF02 AC, z obniżoną podłogą w członie środkowym (ok. 20 % niskiej podłogi) nazwanych Moderusami Beta. Od 2011 r. firma Modertrans produkuje na podstawie tej dokumentacji tramwaje. W latach 2011-2014 zbudowano dla MPK 23 wagony tego typu. W następnych latach kontynuowano ich produkcję.
Więcej…
gt8-07Brak środków finansowych na zakup większej ilości nowego taboru spowodował podjęcie w 1996 r. decyzji o sprowadzeniu używanych wagonów tramwajowych z Düsseldorfu. Pierwsze z nich zostały wprowadzone do eksploatacji 30 stycznia następnego roku w związku z otwarciem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.


Więcej…
105na-0627 stycznia 1975 r. MPK otrzymało pierwsze dwa czteroosiowe, jednokierunkowe wagony silnikowe typu 105N. Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal dostarczyła ich do Poznania w tymże roku 17 szt. Posiadały one po 4 silniki prądu stałego o mocy godzinnej 41,5 kW każdy, rozruch samoczynny, 20 miejsc siedzących i długość 13,5 m.
W marcu 1975 r. rozpoczęto je sprzęgać w składy dwuwagonowe. Od tego czasu do wyjątków należy pojawienie się w ruchu liniowym pojedynczej "stopiątki".

Więcej…