Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. jest przewoźnikiem, który świadczy usługę przewozową zgodnie z poleceniem organizatora komunikacji miejskiej - Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Jedynymi oficjalnymi kanałami informacji MPK Poznań są: strona internetowa archiwum.mpk.poznan.pl, profil Facebook: MPK Poznań Sp. z o. o., aplikacja myMPK, kanał na YouTube: MPK Poznań oraz profil w serwisie Instagram: @mpkpoznan_official.
Spółka nie odpowiada za treści publikowane na innych stronach, profilach, blogach itd. W zakresie informacyjnym MPK Poznań na bieżąco współpracuje z Urzędem Miasta Poznania, spółkami i jednostkami miejskimi, jak m.in. Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich, Grupa MTP czy Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Do zadań naszego przedsiębiorstwa należy:
- zarządzanie taborem (ekspediowanie tramwajów i autobusów na linie komunikacyjne zgodnie z zamówieniem złożonym przez organizatora ZTM, codzienne czuwanie nad płynnością ruchu komunikacji miejskiej, likwidowanie skutków zdarzeń komunikacyjnych, szkolenie pracowników, wynajem pojazdów),
- utrzymanie infrastruktury torowo-sieciowej (naprawy bieżące),
- utrzymanie przystanków tramwajowych,
- przewozy wąskotorową Kolejką Parkową „Maltanka" oraz obsługa linii turystycznych w sezonie letnim,
- prowadzenie Stacji Kontroli Pojazdów.
Tabor
![tabor](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/tabor.jpg)
Aby zapewnić pasażerom komfort i możliwość podróżowania komunikacją miejską, inwestujemy w tabor, zarówno poprzez kupowanie nowoczesnych pojazdów, jak i poprzez głęboką modernizację modeli już posiadanych. W ostatnich latach park autobusowo-tramwajowy MPK Poznań wzbogacił się o kilkaset niskopodłogowych klimatyzowanych pojazdów. Zobacz jakich.
Pracownicy
![ludzie](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/ludzie.jpg)
Zatrudniamy blisko 2500 osób. Większość z nich to motorniczowie i kierowcy. Mając na uwadze bezpieczeństwo podróżnych prowadzimy regularne szkolenia dla pracowników obsługi oraz służb techniczno-ratowniczych. Dzięki współpracy z innymi jednostkami miejskimi, możemy zdobywać nowe doświadczenia i efektywniej pracować w regularnym ruchu miejskim. Zobacz: Bezpieczeństwo.
Nasi pracownicy startują w wewnętrznych, jak i ogólnopolskich, ba, nawet ogólnoświatowych konkursach, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Zobacz: Nasi najlepsi.
Przy MPK Poznań Sp. z o.o. działają także stowarzyszenia i formacje, działające na rzecz dobra innych mieszkańców i wpisujące się w kulturalną i sportową panoramę Poznania. Zobacz: Działają przy MPK.
Środowisko
![srodowisko](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/srodowisko.jpg)
Dokonując zakupu nowego taboru, czy realizując nowe inwestycje, mamy na uwadze kwestie ochrony środowiska. Autobusy spełniają najczystsze normy czystości spalin Euro oraz EEV. Aby zniwelować hałas, dokonujemy remontów i napraw infrastruktury torowej, a także ogradzamy nasze obiekty ekranami akustycznymi. W myjniach stosowany jest zamknięty obieg wody. Realizujemy także program gospodarki odpadami. Zobacz więcej.
Członkostwo
![czlonkostwo](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/czlonkostwo.jpg)
MPK Poznań Sp. z o. o. należy do UITP, czyli Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego, która jest ogólnoświatową organizacją, stanowiącą platformę ogólnoświatowej współpracy i wymiany doświadczeń sektora transportu publicznego i podejmuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ponadto członkowie Zarządu Spółki od lat działają w strukturach Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
Nasze przedsiębiorstwo jest laureatem różnych plebiscytów oraz konkursów, plasując się na czołowych miejscach w kraju. Zobacz: Wyróżnienia.
Obsługa komunikacyjna dużych wydarzeń
![obsluga-komunikacyjna](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/obsluga-komunikacyjna.jpg)
Zajmowaliśmy się obsługą komunikacyjną największych wydarzeń, nie tylko w kraju, ale i na świecie. Mobilizowaliśmy maksymalną ilość pracowników podczas UEFA Euro 2012 w Poznaniu czy Konferencji Klimatycznej COP 14 w 2008 roku, przewożąc kilkaset tysięcy ludzi.
Sprawdziliśmy się także w sprawnym transporcie pasażerów w czasie otwarcia stadionu miejskiego, koncertu Nelly Furtado, WOŚP czy Festiwali Teatralnych Malta.
Zajezdnie
![zajezdnie](https://archiwum.mpk.poznan.pl/images/stories/o_mpk/o-nas/zajezdnie.jpg)
MPK Poznań Sp. z o.o. rozmieszczone jest na mapie Poznania w kilku zajezdniach:
- zajezdnia Głogowska - zajezdnia tramwajowa, Centrala Nadzoru Ruchu
- zajezdnia Forteczna - zajezdnia tramwajowa, Ośrodek Szkolenia Zawodowego
- zajezdnia Franowo - zajezdnia tramwajowa, wydział torowy, wydział sieciowy, wydział infrastruktury technicznej
- zajezdnia Warszawska - zajezdnia autobusowa, tabor gospodarczy
- zajezdnia Kacza - zajezdnia autobusowa, Stacja Kontroli Pojazdów
- obiekt Drobna - brygady przystankowe
MPK a ZTM
Organizator komunikacji miejskiej zarządza transportem publicznym w Poznaniu i aglomeracji i zleca przewoźnikom wykonanie przewozu na określonych liniach.
ZTM decyduje o:
- przebiegu tras wszystkich linii działających w ramach sieci ZTM
- rodzaju taboru którym poszczególne trasy są obsługiwane (np. czy na danej linii jeżdżą autobusy krótkie czy przegubowe)
- częstotliwości kursowania pojazdów
- trasach objazdowych w przypadku zaplanowanych remontów
- taryfach biletów
- dostępności biletów (dystrybucja w punkach sprzedaży biletów ZTM, w sklepach, w biletomatach, w telefonie komórkowym, itd.)
- kontrola biletów
- utrzymanie przystanków, pętli oraz dworców autobusowych
- ustalanie lokalizacji nowych przystanków
Przewoźnik MPK wykonuje przewozy zlecone przez ZTM.
Do zadań MPK ponadto należy:
- uruchamianie tramwajów i autobusów zgodnie z zamówieniem złożonym przez ZTM
- utrzymywanie płynności kursowania pojazdów MPK poprzez działania pogotowi ratowniczych i technicznych oraz pracowników Nadzoru Ruchu
- ustalanie tymczasowych objazdów linii tramwajowych i autobusowych w przypadku wystąpienia awarii oraz uruchamianie komunikacji zastępczej
- utrzymanie (remonty bieżące i konserwacja) torów i sieci trakcyjnych
- utrzymanie przystanków tramwajowych i ekspozycja informacji (rozkłady jazdy, numerki linii) na wszystkich przystankach
- wynajem powierzchni reklamowej na tramwajach i autobusach
- organizacja i obsługa Kolejki Parkowej Maltanka oraz linii turystycznych w sezonie letnim
* Powyższe zagadnienia to oczywiście nie wszystkie kompetencje, w zestawieniu wybraliśmy te, o które pasażerowie najczęściej pytają.