Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / O MPK / Tabor / Autobusy historyczne
Autobusy historyczne
jelcz-m121m Pierwszy w Poznaniu i jeden z pierwszych w kraju częściowo niskopodłogowy autobus miejski wprowadzony do eksploatacji w 1995 r., typ Jelcz M121M, nr taborowy 1551. Wyprodukowany został on w Jelczu w 1995 r.

Więcej…
jelcz-m11W latach osiemdziesiątych XX wieku, z uwagi na brak możliwości zwiększenia produkcji Jelczy PR110M, zdecydowano się na budowę w Jelczu wysokopodłogowych autobusów miejskich na węgierskich podwoziach z Ikarusów 260. Wozy te otrzymały oznaczenie typu Jelcz M11. Pierwszy, prototypowy Jelcz M11 wyjechał z zajezdni Warszawska do obsługi linii 70 w dniu 21 grudnia 1984 roku. Łącznie MPK otrzymało 94 Jelcze M11 oraz 6 Jelczy L11 (odpowiedników wozów M11 przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego). Autobusy M11 wycofano z ruchu liniowego w 2009 roku.
Więcej…
jelcz-043-mLata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978  32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie wyprodukowany w 1986 roku autobus Jelcz 043Caro, który w 2005 r. został zrekonstruowany  do stanu jak wyglądały oryginalne wozy tego typu w czasie eksploatacji w Poznaniu. Obecnie jest to autobus historyczny MPK, który czasami pojawia się na ulicach z historyczną przyczepą autobusową Jelcz PO-1.
Więcej…
daf-mb200-m W 1991 r. MPK otrzymało w darze od holenderskiego miasta Utrecht 29 autobusów DAF MB200 wyprodukowanych w 1982 r. Okazały się one bardzo niezawodne w eksploatacji. Niektóre z nich wykorzystywano w ruchu liniowym  do 2008 r. Do dnia dzisiejszego zachowano jeden z tych wozów nr 1934. Więcej…
jelcz_pr110W latach 1977-1992 MPK posiadało dla ruchu liniowego autobusy Jelcz PR110U budowane w Jelczu na licencji francuskiej firmy Berliet. Do Poznania trafiły łącznie 182 fabrycznie nowe wozy tego typu. W 1991 r. kilkanaście z nich przekazano okolicznym gminom w celu uruchomienia przez nie własnej komunikacji autobusowej, pozostałe wycofano z ruchu liniowego do 1992 r. W 2008 r. kupiono w firmie Transkom w Czerwonaku wyprodukowany w 1991 r. autobus Jelcz PR110M. W MPK został on autobusem historycznym.
Więcej…
ikarus280-26 Ostatni przedstawiciel najpopularniejszego w dziejach komunikacji miejskiej w Poznaniu typu wysokopodłogowego autobusu przegubowego eksploatowanego w ruchu liniowym w latach 1981 – 2010. Ich producentem były zakłady firmy  Ikarus w Budapeszcie. Łącznie MPK otrzymało 211 przegubowców wersji 280.26 (w latach 1981-1990), 55 wersji 280.02 (w 1982 r.) i 19 wersji 280.70A (w 1994 r.) Pozostał tylko jeden wersji 280.26 (nr taborowy 1545, rok produkcji 1986).
Więcej…
ikarus260 Uzupełnieniem parku przegubowych autobusów wysokopodłogowych Ikarus były wprowadzone do ruchu liniowego w Poznaniu od 1983 r. jednoczłonowe autobusy Ikarus 260.04. Do 1985 r. MPK otrzymało 65 takich wozów. Ostatni z nich wycofano z ruchu liniowego w 2010 roku. Jeden z wozów tego typu (nr 1735, rok produkcji 1985) zaliczono do taboru historycznego.
Więcej…
man-ng313MAN NG 313 to 18-metrowy, przegubowy autobus, który jest przedstawicielem nowoczesnego autobusu miejskiego w pełni niskopodłogowego, III generacji produkowanego przez firmę MAN. Pojazd został wyposażony w ogrzewanie konwektorowe oraz w klimatyzację stanowiska kierowcy. Przy drugich drzwiach została zainstalowana rozkładana platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza autobusu. W tym modelu zrezygnowano z podwójnych siedzeń montowanych w NG 312, a w ich miejsce zamontowano po dwa siedzenia jednoosobowe.
Więcej…