Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
jelcz-043-mLata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978  32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie wyprodukowany w 1986 roku autobus Jelcz 043Caro, który w 2005 r. został zrekonstruowany  do stanu jak wyglądały oryginalne wozy tego typu w czasie eksploatacji w Poznaniu. Obecnie jest to autobus historyczny MPK, który czasami pojawia się na ulicach z historyczną przyczepą autobusową Jelcz PO-1.

Przyczepy tego typu były produkowane w latach siedemdziesiątych XX wieku w celu zwiększenia pojemności autobusów Jelcz 043Caro i 272Mex. MPK otrzymało ich 14 szt.
Kompletując tabor historyczny MPK udało się w 2005 r. kupić wyeksploatowaną przyczepę PO-1 i wyremontować ją. Należy ona obecnie do autobusowego taboru historycznego przewoźnika. Posiada numer taborowy 1813.
Producent Jelcz
Model 043
Klasa pojemności MAXI
Długość [mm] 10 800
Szerokość [mm] 2 500
Wysokość [mm] 2 980
Masa własna [kg] 8 900
Dopuszczalna masa całkowita [kg] 18 000
Ilość osi 2
Ilość i układ drzwi 3 (2-2-2)
Ilość miejsc siedzących 52
Ilość miejsc stojących 28
Wysokość podłogi [mm] 940
Silnik ZS Skoda 706RT o pojemności 11 787 cm3
Norma Euro Euro 0
Układ silnika rzędowy, leżący, 6 cylindrów
Moc silnika [kW / KM] 117 / 160
Skrzynia biegów Manualna
Zużycie paliwa [l/100km] 29



Panorama sferyczna wnętrza autobusu

Użyj ikonek na dole, aby włączyć autoobrót, powiększyć panoramę..