Lata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978 32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie wyprodukowany w 1986 roku autobus Jelcz 043Caro, który w 2005 r. został zrekonstruowany do stanu jak wyglądały oryginalne wozy tego typu w czasie eksploatacji w Poznaniu. Obecnie jest to autobus historyczny MPK, który czasami pojawia się na ulicach z historyczną przyczepą autobusową Jelcz PO-1.
Przyczepy tego typu były produkowane w latach siedemdziesiątych XX wieku w celu zwiększenia pojemności autobusów Jelcz 043Caro i 272Mex. MPK otrzymało ich 14 szt. Kompletując tabor historyczny MPK udało się w 2005 r. kupić wyeksploatowaną przyczepę PO-1 i wyremontować ją. Należy ona obecnie do autobusowego taboru historycznego przewoźnika. Posiada numer taborowy 1813.
Producent
Jelcz
Model
043
Klasa pojemności
MAXI
Długość [mm]
10 800
Szerokość [mm]
2 500
Wysokość [mm]
2 980
Masa własna [kg]
8 900
Dopuszczalna masa całkowita [kg]
18 000
Ilość osi
2
Ilość i układ drzwi
3 (2-2-2)
Ilość miejsc siedzących
52
Ilość miejsc stojących
28
Wysokość podłogi [mm]
940
Silnik
ZS Skoda 706RT o pojemności 11 787 cm3
Norma Euro
Euro 0
Układ silnika
rzędowy, leżący, 6 cylindrów
Moc silnika [kW / KM]
117 / 160
Skrzynia biegów
Manualna
Zużycie paliwa [l/100km]
29
Panorama sferyczna wnętrza autobusu
Użyj ikonek na dole, aby włączyć autoobrót, powiększyć panoramę..