Ponad 1300 motorniczych i kierowców codziennie pracuje, aby zawieźć mieszkańców Poznania do szkoły czy do pracy. Wspierają ich warsztaty i wydziały techniczne, pilnujące, by wszystkie tryby komunikacyjnej machiny działały sprawnie. W jubileuszowym roku 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu zebraliśmy różne dane i liczby, które w sposób obrazkowy podsumowują naszą codzienną pracę. Wyświetl w większym formacie
Czego w tramwaju nie wolno? Oczywiście nie wolno jeździć bez biletu... Ale nie tylko o tym zapominamy. Zapominamy o tym, że w środkach komunikacji miejskiej nie wolno palić, jeść, spożywać alkoholu i żadnych innych napojów ani też toczyć głośnych rozmów telefonicznych czy słuchać głośnej muzyki. Postanowiliśmy o tym przypominać w niekonwencjonalny i oryginalny sposób.…
W ubiegłym tygodniu, po zapadnięciu zmroku, na końcowej stacji kolejki Maltanka toczyły się podejrzane prace. Cztery osoby zdemontowały nasz neon "Kolejka dziecięca". Na szczęście to nie wandale, ale "neonowi aktywiści", którzy pieczołowicie pracowali, aby neon mógł stać się częścią wystawy w poznańskim Muzeum Narodowym! Napis z bliska będzie można oglądać już od 6 marca br.
Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp. z o.o. świętuje swój diamentowy jubileusz. To już 60 lat kiedy można ją oglądać podczas uroczystości miejskich oraz podziwiać jej poziom artystyczny podczas koncertów scenicznych. Uroczystości jubileuszowe rozpoczęły się koncertem jubileuszowym w Auli UAM. Gościem specjalnym koncertu był Krzesimir Dębski, związany przez wiele lat z Poznaniem, kompozytor muzyki filmowej, który zadyrygował kompozycją specjalnie napisaną dla orkiestry z okazji jubileuszu. Było to prawykonanie „Trojaka Jubileuszowego”, utworu o trochę przewrotnej nazwie, wykorzystującego motywy muzyki koźlarskiej, charakterystycznej dla folkloru wielkopolskiego, ale w bardzo współczesnym ujęciu, z wykorzystaniem różnych technik wykonawczych. Zobacz zdjęcia.
Do Poznania dotarły w 1997 roku. Były powiewem nowoczesności – szerokie, przestronne, niskopodłogowe, ale i… awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonu nr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie. Po uporaniu się z tzw. „problemami wieku dziecięcego”, tramwaje zyskały sympatię motorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów dzięki podwójnym odskokowym drzwiom, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili je także pasażerowie. Zobacz zdjęcia. Dzisiaj ostatnią służbę w ruchu liniowym pełni wagon z numerem taborowym 409. W najbliższych dniach zostanie przetransportowany do fabryki Modertrans Poznań Sp. z o.o. w Biskupicach, gdzie przejdzie kompleksową modernizację. Dołączy tym samym do pozostałych dziewięciu egzemplarzy typu RT6 MF06 AC, które od 2011 roku pojawiły się na poznańskich torach.
Grudzień 2014 upłynął nie tylko pod znakiem oczekiwania na Wigilię. Oprócz nut bożonarodzeniowych, uderzyliśmy też w nutę patriotyczną, przypominając o kolejnej rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Na poznańskie ulice wyruszyły dwa autobusy, oklejone okolicznościową grafiką w biało-czerwonych barwach. Ponadto przed Centrum Kultury Zamek, przez trzy zimowe soboty, pojawiła się Świąteczna Bimba, w której oprócz warsztatów dla najmłodszych, zorganizowana była wystawa pocztówek, pokazujących Poznań w przededniu tego jedynego zwycięskiego zrywu. W ostatnim dniu akcji, 20 grudnia, mieszkańcy mogli otrzymać powstańczą kokardę, upamiętniającą kolejną rocznicę Powstania Wielkopolskiego.
Na początku XX wieku Sołacz był ekskluzywną dzielnicą willową dla bogatszych urzędników. W październiku 1913 r. nowym szlakiem ruszyła linia 9: RYNEK WILDECKI – Bittera – Colomba – Most Dworcowy – Głogowska – Buddego – MOST TEATRALNY, przedłużona do Sołacza. Po I wojnie światowej przystąpiono do przedłużenia linii przez Małopolską, Wołyńską, Sołacką (Wojska Polskiego) i Golęcińską (Wojska Polskiego) do koszar na Golęcinie. Więcej...
Wybraliśmy zwycięzców w głosowaniu w plebiscycie na ulubieńca podróżnych. Nagrody od Zarządu Transportu Miejskiego i MPK Poznań Sp. z o.o. otrzymali: Krystyna Matuszewska Katarzyna Włoch Marcin Witkowski
Konkurs na Najlepszego Kierowcę MPK 2014 dobiegł końca. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu został Wojtek Klarzyński, który wyprzedził w klasyfikacji ogólnej Przemka Kulczyńskiego i Andrzeja Jankowiaka. Zdobywca drugiego miejsca nie powinien czuć się jednak zawiedziony - wygrał plebiscyt na ulubieńca pasażerów i uzyskał najlepsze wyniki w kategorii eco drivingu. Zobacz zdjęcia.
Dokładnie 100 lat temu czyli 28 lipca 1914 doszło do wybuchu I wojny światowej. Nie było to bez znaczenia pod względem funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Rozpoczęcie walk spowodowało mobilizację mężczyzn do armii niemieckiej, w związku z czym ubyło motorniczych i konduktorów. Tramwaje kursowały tylko na trzech liniach, 1. Dworzec – Szeroka (Wielka), 2. Jeżyce – Wilda, 4. Górczyn – Szeroka. Na skutek braków załogi, na stanowisku konduktorów zaczęto zatrudniać kobiety. Dotychczasowi konduktorzy zostali zaś motorniczymi i dzięki temu udało się uruchomić kolejne połączenia: 9 Sołacz – plac Bismarcka, 5 Augusty – plac Sapieżyński, itd.
Miej litość dla wycofanego z ruchu liniowego tramwaju, który nie zabiera pasażerów. Wesprzyj go w projekcie Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015, a pieczołowicie odrestaurowany będzie znów mógł wozić podróżnych na wycieczki po Poznaniu! Starsze pojazdy nie muszą odchodzić w zapomnienie i trafiać na złom. Ich zachowanie pozwala utrwalać pamięć o dziejach komunikacji, a odnowione wozy stają się atrakcją turystyczną, ubarwiającą miejskie imprezy i wydarzenia. Dlatego też po raz kolejny, przy naszym poparciu, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zgłosił do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015 projekt renowacji zabytkowego wagonu tramwajowego typu N.
Udostępniamy dla Was stronę archiwum.mpk.poznan.pl w wersji responsywnej. Dopasowuje się ona do wymiarów okna przeglądarki w jakiej jest oglądana. W przypadku szerokości okna przeglądarki mniejszej od 1024px wygląd strony ulega zmianie - ma być to ułatwienie szczególnie dla użytkowników urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wprowadzone rozwiązanie ograniczy czas ładowania się strony i pozwoli wyświetlić najważniejsze informacje na samej górze. Zachęcamy do testowania i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
Paweł Kukuła ma dopiero 26 lat i 3 lata pracy za kółkiem w MPK Poznań, a już uzyskał tytuł najlepszego kierowcy zawodowego w regionie. Został najlepszym Kierowcą Zawodowym Wielkopolski w konkursie, który odbył się po raz pierwszy, ale ma wejść na stałe do kalendarza organizatorów: Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz Automobilklubu Wielkopolski.
Jelcze 043 powstały na licencji Skody RTO. Były produkowane w Jelczańskich Zakładach Samochodowych od 1958 roku, a pasażerów w Poznaniu woziły w latach 70'tych i 80'tych. Podobnie jak ich poprzednika, także Jelcze, z racji obłych kształtów, nazywano "Ogórkami". Zobacz jak wygląda od środka jeden z najpopularniejszych poznańskich autobusów!
|
|