Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Tatry RT6N1 przechodzą do historii

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
tatra-rt6n1-przy-merkurymDo Poznania dotarły w 1997 roku. Były powiewem nowoczesności – szerokie, przestronne, niskopodłogowe, ale i… awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonu nr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie. Po uporaniu się z tzw. „problemami wieku dziecięcego”, tramwaje zyskały sympatię motorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów dzięki podwójnym odskokowym drzwiom, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili je także pasażerowie. Zobacz zdjęcia.
Dzisiaj ostatnią służbę w ruchu liniowym pełni wagon z numerem taborowym 409. W najbliższych dniach zostanie przetransportowany do fabryki Modertrans Poznań Sp. z o.o. w Biskupicach, gdzie przejdzie kompleksową modernizację. Dołączy tym samym do pozostałych dziewięciu egzemplarzy typu RT6 MF06 AC, które od 2011 roku pojawiły się na poznańskich torach.

Zapraszamy na ostatnią taką przejażdżkę wagonem typu RT6N1:

Linia 13
Odjazdy z pętli Starołęka:
12:58, 15:05, 17:05, 19:16

Odjazdy z pętli Junikowo:
12:05, 14:05, 16:05, 18:05, 20:09


Historia poznańskich Tatr
Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, a prototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował się do uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywa częściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunek był jeden – tramwaje musiały być fabrycznie nowe. W przetargu na 10 wagonów dla linii PST wygrało konsorcjum CKD Praha i FPS HCP. Umowa przewidywała dostawę pięciu wagonów z fabryki w Pradze do końca 1996 roku oraz montaż dalszych pięciu w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych HCP w ciągu 1997 roku. W czerwcu 1996 roku do Poznania dotarł egzemplarz testowy tramwaju RT6N1. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie do dokumentacji pojazdu istotnych zmian, pozwalających przystosować go do polskich norm. Ze względu na kłopoty finansowe i organizacyjne CKD, dostawy pierwszych pięciu wagonów rozpoczęto jednak dopiero między majem a wrześniem 1997 roku. Po otrzymaniu pierwszych egzemplarzy, MPK Poznań Sp. z o.o. musiało się też uporać z  uzyskaniem polskiej homologacji dopuszczającej RT6N1 do ruchu, m.in. ze względu na zbyt szerokie pudło wagonu.
Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię 12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległ awarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze.

Pozostałe pięć egzemplarzy zmontowanych w fabryce FPS HCP, dostarczono w drugiej połowie 1998 roku.
Ze względu na ciągłą dużą awaryjność tramwajów RT6N1, skutkujących blokadą ruchu na trasie PeSTki, MPK Poznań Sp. z o.o. podjęło decyzję o wycofaniu ich z linii 12. Początkowo tramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, do obsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniej historii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18.

W 2011 roku rozpoczął się etap modernizacji tych kilkunastoletnich pojazdów. Oprócz wymiany aparatury elektrycznej, zmienił się również wygląd zewnętrzny wagonów. Dzięki temu, zmodernizowane wagony ponownie zaczęły się pojawiać na linii 12. Tak pisaliśmy o pierwszym wagonie tego typu w Poznaniu.

Wagon o numerze 409 był ostatnim niezmodernizowanym wagonem, który 15 stycznia 2015 roku, kursami na linii 13, zakończy swoją służbę na poznańskich liniach.


Opracowano na podstawie „Tramwaje w Poznaniu” P. Dutkiewicz, Kolpress, Poznań 2005
Współpraca: Klub Miłośników Pojazdów Szynowych