Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Smutna bimba: remontować – nie złomować! :)

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
smutna-bimbaMiej litość dla wycofanego z ruchu liniowego tramwaju, który nie zabiera pasażerów. Wesprzyj go w projekcie Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015, a pieczołowicie odrestaurowany będzie znów mógł wozić podróżnych na wycieczki po Poznaniu!
Starsze pojazdy nie muszą odchodzić w zapomnienie i trafiać na złom. Ich zachowanie pozwala utrwalać pamięć o dziejach komunikacji, a odnowione wozy stają się atrakcją turystyczną, ubarwiającą miejskie imprezy i wydarzenia. Dlatego też po raz kolejny, przy naszym poparciu, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zgłosił do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015 projekt renowacji zabytkowego wagonu tramwajowego typu N.

Historia
Wagon został wyprodukowany w gdańskiej Stoczni Północnej w 1951 roku. W tym samym roku został przekazany do Poznania i otrzymał numer taborowy 178. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku przeszedł remont połączony z przebudową na jednostronny – drzwi pozostawiono na jednym boku, jednak przerobione na dwudzielne rozsuwane, napędzane przezwojonym elektrycznym silnikiem z ręcznej wiertarki. Pozostał jednak dwukierunkowy, tzn. stanowiska sterownicze zachowano na obydwu końcach wagonu. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykorzystywanie tramwaju w ruchu wahadłowym po jednym torze, zarówno pojedynczo jak i w zestawieniu trzywagonowym, w którym w jednym kierunku jechał jako ostatni, a w drodze powrotnej jako pierwszy z możliwością sterowania z „tylnego pulpitu”, drzwi miał wtedy z lewej strony. Od roku 1993, po wycofaniu z ruchu liniowego, służył jako holownik o numerze taborowym 2024 w zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej. Jest ostatnim, należącym do MPK Poznań, zachowanym wagonem typu N z dwoma stanowiskami motorniczego. W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych.

wagon-n-178-s

Przyszłość
Wyremontowany wagon silnikowy wraz z oddanym po naprawie w 2013 roku wagonem doczepnym ND o numerze taborowym 436 z Sanockiej Fabryki Wagonów (rok produkcji 1950) tworzyłyby zabytkowy skład tramwajów w pełni odwzorowany do lat produkcji. Taki skład będzie „żywym eksponatem muzealnym” przypominającym historię poznańskiej komunikacji.

Czy smutną bimbę czeka inny los, niż złomowisko?
Zgłoszone propozycje zostaną przekazane do zaopiniowania przez rady osiedli czy wydziały i jednostki Urzędu Miasta Poznania, a ostateczną listę projektów, biorących udział w głosowaniu ustali Zespół Opiniujący. Mamy nadzieję, że Smutna Bimba okaże się wartą wsparcia inicjatywą i dostanie szansę na nowe wesołe życie!

Szczegółowe informacje o projekcie: https://budzetobywatelski.zetwibo.pl/voting/verifiedTaskView/59