Nie tylko Kórnik ma swoją białą damę. Przez blisko 20 lat "Biała Dama" jeździła także ulicami Poznania. Początkowo głównie za dnia, później - już tylko w nocy. W sobotę 22 czerwca 2013 r. ten średniopodłogowy autobus z 1994 roku udał się w ostatnią podróż po ulicach Poznania.
Ikarusy z własnego montażu
W maju 1993 r. zapadła decyzja zakupu 20 nowych autobusów marki Ikarus. Dzięki temu, że węgierskie autobusy były montowane w naszym zakładowym Wydziale Napraw Autobusów i Zespołów w Biskupicach, udało się uniknąć 35% cła. Dodatkowo producent bezpłatnie doposażył naszą bazę technologicznie. Dostarczane z Węgier elementy i części składała 60-osobowa załoga. Pojazdy z zamówienia na 19 Ikarusów 280 70A oraz jednego 18-metrowego Ikarusa 435 05D zaczęły docierać do Poznania rok później.
Dama z Budapesztu
Ikarus 435 biało-zieloną zewnętrzną kolorystyką karoserii nawiązywał do tradycji poznańskich. Ze względu na nietypowe malowanie, pojazd ten został nazwany „Białą Damą”. „Stylistyka nadwozia utrzymana jest wg obecnie obowiązujących trendów światowych” – opisywała nowy zakup gazeta „Z życia MPK” z 20 czerwca 1993 r. „Szerokie drzwi i obniżona podłoga w znaczny sposób przyspieszają wymianę pasażerów, skracając tym samym czas postoju na przystankach i całkowity czas podróży”. 5-cylindrowy silnik MAN o mocy 196 KM (2865 LUH) przeniesiono na tylną oś przyczepy, dzięki czemu zmniejszył się poziom hałasu wewnątrz pojazdu i można było częściowo obniżyć podłogę. W pojeździe zamontowano też automatyczną skrzynię biegów. Warto zaznaczyć, że była to wersja ekologiczna, a na karoserii pojawił się charakterystyczny obrazek choinki. Ikarus 435 najdłużej reprezentował markę Ikarus na poznańskich regularnych liniach. Po wycofaniu „wysokopodłogowców” w 2010 roku, pełnił służbę na liniach nocnych jeszcze przez 3 lata. Ostatecznie w lutym 2013 r. przeszedł na zasłużoną emeryturę i został wykreślony ze stanu taborowego firmy. W czerwcu powędrował do stołecznego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.
Ikarusy z własnego montażu
W maju 1993 r. zapadła decyzja zakupu 20 nowych autobusów marki Ikarus. Dzięki temu, że węgierskie autobusy były montowane w naszym zakładowym Wydziale Napraw Autobusów i Zespołów w Biskupicach, udało się uniknąć 35% cła. Dodatkowo producent bezpłatnie doposażył naszą bazę technologicznie. Dostarczane z Węgier elementy i części składała 60-osobowa załoga. Pojazdy z zamówienia na 19 Ikarusów 280 70A oraz jednego 18-metrowego Ikarusa 435 05D zaczęły docierać do Poznania rok później.
Dama z Budapesztu
Ikarus 435 biało-zieloną zewnętrzną kolorystyką karoserii nawiązywał do tradycji poznańskich. Ze względu na nietypowe malowanie, pojazd ten został nazwany „Białą Damą”. „Stylistyka nadwozia utrzymana jest wg obecnie obowiązujących trendów światowych” – opisywała nowy zakup gazeta „Z życia MPK” z 20 czerwca 1993 r. „Szerokie drzwi i obniżona podłoga w znaczny sposób przyspieszają wymianę pasażerów, skracając tym samym czas postoju na przystankach i całkowity czas podróży”. 5-cylindrowy silnik MAN o mocy 196 KM (2865 LUH) przeniesiono na tylną oś przyczepy, dzięki czemu zmniejszył się poziom hałasu wewnątrz pojazdu i można było częściowo obniżyć podłogę. W pojeździe zamontowano też automatyczną skrzynię biegów. Warto zaznaczyć, że była to wersja ekologiczna, a na karoserii pojawił się charakterystyczny obrazek choinki. Ikarus 435 najdłużej reprezentował markę Ikarus na poznańskich regularnych liniach. Po wycofaniu „wysokopodłogowców” w 2010 roku, pełnił służbę na liniach nocnych jeszcze przez 3 lata. Ostatecznie w lutym 2013 r. przeszedł na zasłużoną emeryturę i został wykreślony ze stanu taborowego firmy. W czerwcu powędrował do stołecznego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.
Panorama sferyczna wnętrza autobusu |
|
Użyj ikonek na dole, aby włączyć autoobrót, powiększyć panoramę.. | |