Autobusy najnowszej generacji dla Poznania
09.03.2016
Chociaż marka Solaris jest doskonale znana poznaniakom, tych 20 pojazdów stanowi nowość w taborze MPK. Są to bowiem Solarisy najnowszej generacji, która swoją premierę miała w 2014, a do seryjnej produkcji weszła w połowie minionego roku. Autobusy już na pierwszy rzut oka wyróżniają się swoim designem, oferują także szereg dodatkowych udogodnień – na klientów MPK czekają między innymi bardziej przestronna przestrzeń pasażerska, większa liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi czy rozbudowany system informacji pasażerskiej. Zgodnie ze standardami ZTM pojazdy zostały wyposażone także w system liczenia pasażerów oraz uchwyty do montowania i przewożenia rowerów. Nowością są także porty USB, dzięki którym będzie można naładować urządzenia mobilne.
- Ogłosiliśmy przetarg na dzierżawę autobusów, który wygrało konsorcjum Solaris Bus&Coach i PKO Leasing. Ta nowa forma unowocześniania taboru jest bardzo korzystna dla nas i naszych pasażerów. Musimy wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy. Jak zapewnić nowe w ich miejsce, bez angażowania środków inwestycyjnych? Dzierżawa to pomysł, który wypróbowaliśmy jako pierwsi w Polsce. Za nami poszli inni – mówi Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań. – Dzięki temu zapewnimy naszemu miastu 20 supernowoczesnych autobusów najnowszej generacji. Aż trudno uwierzyć, że w ciągu kilkudziesięciu lat dzielących starego poczciwego „Jelcza” popularnie zwanego „ogórkiem”, od tego najnowszego pojazdu, tak bardzo zmienił się design i wyposażenie miejskiego autobusu, a co za tym idzie komfort przejazdu.
- W marcu tego roku minie dokładnie 20 lat od momentu, kiedy pierwsze autobusy opuściły naszą fabrykę i wyjechały właśnie do MPK Poznań. Jesteśmy niezwykle dumni z faktu, że po dwóch dekadach możemy dostarczyć do stolicy Wielkopolski pojazdy nowej generacji. MPK Poznań to jeden z naszych największych i najwierniejszych klientów – powiedział Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris.
-Rozwiązanie, które przedstawiliśmy MPK Poznań to projekt inwestycyjny, który bazuje na naszym wieloletnim doświadczeniu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zagwarantować stabilne finansowanie przez cały czas trwania umowy, a zaproponowane przez nas rozwiązanie jest najkorzystniejsze z punktu widzenia miejskich finansów. Inwestycja unowocześni tabor MPK Poznań, co poprawi komfort podróży poznaniaków.–mówi Marcin Kuksinowicz, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Dzięki umowie dzierżawy, zawartej na 8 lat, na ulice Poznania wyjedzie 20 fabrycznie nowych, przegubowych autobusów. Nowe pojazdy spełniać będą najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa i ekologii. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją, systemem automatycznego gaszenia w komorze silnika, drzwiami odskokowo przesuwnymi co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów..
- Jest w tych autobusach wiele nowości, nieznanych do tej pory pasażerom – wskazuje Marek Grzybowski, Dyrektor ds. Technicznych MPK Poznań Sp. z o.o. – energooszczędne oświetlenie w technologii LED, silniki EURO6, dodatkowe, miejsce dla wózka dziecięcego, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED dla ich lepszej widoczności, wewnętrzna tablica informacyjna LCD – to tylko niektóre z nich.
Zaletą zawartej transakcji jest możliwość długoterminowego użytkowania nowoczesnych autobusów, która nie musi prowadzić do obciążenia bilansu dzierżawcy w tak dużym zakresie jak przy np. finansowaniu kredytem. Poprzez wyłączenie wykupu autobusów po zakończeniu umowy dzierżawy nie następuje spłata całego kapitału, co już na starcie obniża kwotę transakcji o kilkanaście procent. W porównaniu ze zwykłym zakupem, MPK Poznań otrzymuje gwarancję dwóch podmiotów na wykonanie umowy, czyli niezakłóconego korzystania z dobrej jakości autobusów przez cały jej okres. PKO Leasing zapewnia stabilne finansowanie, a Solaris Bus & Coach gwarancję jakości dostarczanego taboru i jego sprawności.