Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka

Hybryda w MPK

14.02.2009
hybryda_2 Solaris dostarczył MPK Poznań pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym !
Bolechowo/Poznań, 3 listopada 2008

W poniedziałek 3 listopada w fabryce autobusów Solaris odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu z napędem hybrydowym. Odbiorcą pojazdu jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.

Umowa na zakup Solarisa Urbino 18 Hybrid, pomiędzy Solarisem a MPK Poznań, została podpisana 31 marca tego roku. Dzisiaj właściciele firmy Solaris przekazali na ręce przedstawicieli zarządu MPK Poznań, kluczyki do innowacyjnego pojazdu. Hybrydowy Solaris Urbino natychmiast po uroczystości wyjechał na poznańskie linie autobusowe.

„Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, jest pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem - mówi Solange Olszewska prezes Solaris Bus & Coach S.A - Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, aby inwestować w ten niezwykle ekologiczny i ekonomiczny środek transportu.

„Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu - mówi Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki - Bezustannie dążymy do zapewnienia usług na poziomie gwarantującym satysfakcję naszych klientów. Bardzo ważnym elementem naszej polityki są działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Realizujemy je m.in. poprzez stosowanie paliwa ekologicznego, sukcesywną wymianę taboru na pojazdy ekologiczne oraz realizowanie programu PGO - zapewniającego odbiór oraz segregację i utylizację odpadów. Teraz dodatkowo jako pierwsi w kraju będziemy mogli poszczycić się pierwszym autobusem o napędzie hybrydowym. Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów..."

Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Od tego momentu hybrydowe Solarisy jeżdżą już w Dreźnie, Bochum, Lipsku, Bremie, Hanowerze, Monachium (Niemcy) i w szwajcarskim Lenzburgu.

Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu.

hybryda_2

Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8 % w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4 % w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9 % w cyklu SORT3 (cykl mieszany).
Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji:
• do 39% mniejsza emisja NO2
• do 97% mniejsza emisja cząstek stałych
• do 90% mniejsza emisja CO,
• do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów,
• ogólna mniejsza emisja CO2.

Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów (hybryda jest droższa od tradycyjnych autobusów o około 140 tysięcy euro) po 6 - 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.

„Tym samym Solaris Urbino 18 Hybrid jest nie tylko liderem w kwestii ekologii, lecz także ekonomiczności" - mówi Solange Olszewska prezes Solarisa.

Autobus z napędem hybrydowym Solaris Urbino Hybrid, w październiku 2006 podczas targów Transportu Publicznego Transexpo w Kielcach, otrzymał złoty medal dla najlepszego produktu. W listopadzie ubiegłego roku magazyn branżowy „Design News Polska" przyznał grupie inżynierów firmy Solaris tytuł konstruktorów roku za opracowanie i wdrożenie do produkcji autobusu hybrydowego. W lutym br. firma Solaris Bus & Coach wspólnie z Politechniką Poznańską, otrzymała główną nagrodę w konkursie Marszałka Województwa Wielkopolskiego „I-Innowacyjna Wielkopolska", za opracowanie i zastosowanie w autobusie miejskim napędu hybrydowego.

„W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik. - Jamnik dlatego, że jest długi jak autobus, ma krótkie łapki ponieważ nasze autobusy są niskopodłogowe, zwierzątko jest zielone ponieważ symbolizuje ekologiczność Solarisów. Dodatkowo jamnik, którym oznaczamy autobusy ma dwa serduszka, tak jak autobus który posiada silniki spalinowe i elektryczne". - wyjaśnia znaczenie symbolu Solange Olszewska.


Solaris Urbino 18 Hybrid dla Poznańskiego MPK, posiada 47+1 miejsc siedzących, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz system monitoringu, składający się z 4 kamer.

Informacje o firmie Solaris Bus & Coach

Solaris Bus & Coach jest liczącym się w Europie polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów turystycznych Solaris Vacanza oraz autobusów specjalnych. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wyprodukowała ponad 4000 autobusów, które jeżdżą po drogach 19 krajów całej Europy. W kwietniu 2007 roku firma wygrała kontrakt na dostawę 225 autobusów do Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Solaris Bus & Coach jest firmą rodzinną. Założycielem i prezesem przedsiębiorstwa jest Krzysztof Olszewski. Pierwsze doświadczenia w branży autobusowej zdobywał w berlińskiej fabryce firmy Neoplan, gdzie pracował na stanowisku dyrektora fabryki. W 1996 roku otworzył fabrykę autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Firma wprowadziła autobusy niskopodłogowe na rynek polski i w krótkim czasie zdobyła pozycję lidera w tym segmencie. Od 2000 roku firma prowadzi sprzedaż eksportową, która stanowi większość produkcji. Solaris Bus & Coach od początku działalności dynamicznie się rozwija i powiększa swoją paletę o kolejne modele autobusów opartych na najnowocześniejszych rozwiązaniach. W 2004 roku Solaris Urbino zajął drugie miejsce w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski Europy „Bus of the Year". W 2006 Solaris wprowadził na rynek pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym - Solaris Urbino Hybrid. Obecnie pojazdy tego typu jeżdżą już w Lipsku, Dreźnie i Bochum (Niemcy) oraz w Lenzburgu (Szwajcaria).

Informacje o Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu Sp. z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. jest jednoosobową spółką Gminy Miasta Poznania, zawiązaną 28 czerwca 2000 r. Kontynuujemy najlepsze tradycje komunikacji miejskiej wynikające ze 128 lat pracy dla mieszkańców Poznania i okolic, będąc jednocześnie silnym ekonomicznie, dobrze zorganizowanym, dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwem. Naszą pracą przyczyniamy się do sprawnego funkcjonowania aglomeracji poznańskiej jako organizmu społeczno-gospodarczego, podnosząc komfort przejazdu, zwiększając dostępność naszych usług oraz ilość przewożonych pasażerów.
Bezustannie dążymy do zapewnienia usług na poziomie gwarantującym satysfakcję naszych klientów. Szczególny nacisk kładziemy na zapewnienie komfortu osobom niepełnosprawnym, starszym oraz matkom z dziećmi. Dla nas komfort przejazdu to bezpieczeństwo, niezawodność, punktualność oraz życzliwa obsługa pasażerów. Równie ważnym elementem naszej polityki są działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Realizujemy je m.in. poprzez stosowanie paliwa ekologicznego, sukcesywną wymianę taboru na pojazdy ekologiczne oraz realizowanie programu PGO - zapewniającego odbiór oraz segregację i utylizację odpadów.
Wszystkie podejmowane przez nas działania zarówno promocyjne jak i ogólnorozwojowe i inwestycyjne owocują dobrymi notowaniami w ocenach naszych pasażerów. W rankingach ogólnopolskich pism branżowych zajęliśmy czołowe lokaty. To zasługa całej, prawie trzytysięcznej załogi, która z prawdziwym zaangażowaniem realizuje codziennie misję naszej firmy.

DODATKOWE INFORMACJE:

Solaris Bus & Coach
Mateusz Figaszewski (en, pl)
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Spółka z o.o.

Iwona Gajdzińska - Rzecznik Prasowy
Biuro Promocji Spółki MPK Poznań

Adam Pelant
Biuro Promocji Spółki MPK Poznań


Pobierz materiały »