11 maja motorniczowie oraz instruktorzy jazdy MPK Poznań Sp. z o.o. przeszli szkolenie z zakresu budowy i obsługi tramwaju Moderus Beta. Poznali nowy model tramwaju zarówno w teorii i na schematach, jak i w praktyce – za sterem. Powód? Planujemy, że już w przyszłym tygodniu „Beta” zadebiutuje na poznańskich torowiskach i będzie woziła pasażerów linii 13.
Moderus Beta to pojazd jednoprzestrzenny, czyli nie podzielony na dwa osobne wagony. Wyposażony jest w niskopodłogowy człon, który ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. Zamontowano w nim lepszy niż w starych tramwajach układ wentylacji oraz nagrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepsze sterowanie temperaturą wewnątrz. Warto też zaznaczyć, że system automatycznie utrzymuje określoną ilość stopni w pojeździe. Drzwi pojazdu otwierają się odskokowo na zewnątrz wagonu, co zapewnia zwiększenie otworu drzwiowego i większą swobodę wymiany pasażerów. Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Oprócz tradycyjnych, znajduje się też 9 siedzeń składanych. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Informację pasażerską zapewni nowoczesny system zapowiedzi głosowych oraz tekstowych wyświetlanych na ledowych wyświetlaczach wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Tramwaj posiada energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo zapewni system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu oraz monitoring wnętrza jak i otoczenia tramwaju. W tym celu zamontowano trzy zewnętrzne kamery wspomagające lusterko zewnętrzne i obserwujące przestrzeń przed wagonem. Pojazd posiada także czarną skrzynkę, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w samolotach czarna skrzynka jest czerwonego koloru. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie ekrany dotykowe, a tramwaj będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka.
W tym roku do MPK Poznań dotrze jeszcze kolejnych 6 Moderusów Beta. W kolejnych latach można spodziewać się dalszych wagonów tego typu.
Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC w dniu 28 kwietnia uzyskał świadectwo homologacji. Oznacza to, że nowe tramwaje produkowane przez Modertrans Poznań spełniają wszystkie przepisy obowiązujące w Polsce. Wystawione przez Ministra Infrastruktury świadectwo pozwala na eksploatację tramwaju z pasażerami.
Zobacz nowy poznański tramwaj w naszej galerii!
Moderus Beta to pojazd jednoprzestrzenny, czyli nie podzielony na dwa osobne wagony. Wyposażony jest w niskopodłogowy człon, który ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. Zamontowano w nim lepszy niż w starych tramwajach układ wentylacji oraz nagrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepsze sterowanie temperaturą wewnątrz. Warto też zaznaczyć, że system automatycznie utrzymuje określoną ilość stopni w pojeździe. Drzwi pojazdu otwierają się odskokowo na zewnątrz wagonu, co zapewnia zwiększenie otworu drzwiowego i większą swobodę wymiany pasażerów. Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Oprócz tradycyjnych, znajduje się też 9 siedzeń składanych. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Informację pasażerską zapewni nowoczesny system zapowiedzi głosowych oraz tekstowych wyświetlanych na ledowych wyświetlaczach wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Tramwaj posiada energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo zapewni system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu oraz monitoring wnętrza jak i otoczenia tramwaju. W tym celu zamontowano trzy zewnętrzne kamery wspomagające lusterko zewnętrzne i obserwujące przestrzeń przed wagonem. Pojazd posiada także czarną skrzynkę, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w samolotach czarna skrzynka jest czerwonego koloru. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie ekrany dotykowe, a tramwaj będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka.
W tym roku do MPK Poznań dotrze jeszcze kolejnych 6 Moderusów Beta. W kolejnych latach można spodziewać się dalszych wagonów tego typu.
Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC w dniu 28 kwietnia uzyskał świadectwo homologacji. Oznacza to, że nowe tramwaje produkowane przez Modertrans Poznań spełniają wszystkie przepisy obowiązujące w Polsce. Wystawione przez Ministra Infrastruktury świadectwo pozwala na eksploatację tramwaju z pasażerami.
Zobacz nowy poznański tramwaj w naszej galerii!