Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
podpisanie-umowy-na-midibusy-mMPK Poznań Sp. z o.o.  podpisuje dziś umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 26 superkomfortowych midibusów, które pojawią się w Poznaniu już w październiku tego roku. Mieszczą one do 50 pasażerów, a przeznaczone zostaną do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie 9-metrowe Neoplany. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Transportu Miejskiego skierowane też będą do obsługi linii nocnych. Ostatnie midibusy z tej dostawy – w myśl podpisywanej umowy - zasilą flotę poznańskiego MPK w kwietniu 2012 roku.

Pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na zakup 26 nowoczesnych małych autobusów klasy MIDI o długości 8,5 – do 10,5 m. Najważniejszym kryterium w tym przetargu była cena (81 %). Ale liczyły się również warunki gwarancji (5%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (5%), gotowość techniczna (5%) oraz warunki serwisu (4 %) .
Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach S.A., która zaproponowała swojego Solarisa Alpino 8,6 za cenę 23,921 mln zł brutto. Konkurujący z Solarisem MAN zaoferował pojazdy MAN Lions,s City M za brutto 25,520 mln zł.
-Solaris zaproponował też najkorzystniejsze warunki gwarancji oraz serwisu i rabat na dostawę części zamiennych - mówi Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych.
- Niemal dokładnie 15 lat temu dostarczyliśmy poznańskiemu MPK pierwszy autobus. Przez cały ten czas nasza współpraca z miejskim przewoźnikiem układała się bardzo dobrze. Ciesze się, że w stolicy Wielkopolski przybędą kolejne Solarisy – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Zakup nowych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych. 
W sumie na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012 poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł To są rekordowe kwoty. – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o.
Rozliczne zalety nowych busów wylicza dyr. Krzysztof Książyk:
- To będą  całkowicie niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Zastosowano w nich kilka innowacyjnych rozwiązań, które znacznie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy, między innymi system samogaszący w komorze silnika, który stanowi zabezpieczenie na wypadek pożaru.. Na pokładzie będzie automat  do sprzedaży biletów, a na fotelach specjalna tkanina , która powinna się spodobać wszystkim kibicom i mieszkańcom Poznania. Motywy, które stanowią jej deseń to piłki futbolowe i słynne poznańskie koziołki.. Wzór tej tkaniny ma oczywiście nawiązywać do EURO 2012.
Autobusy będą w pełni  dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich  naprzeciw szerokich, przestronnych  drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny  przycisk  sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.
Nowe autobusy wyposażone są też w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o  numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.
Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz  archiwizowany będzie przez 150 godzin.