Autobusy na Euro2012
07.07.2009
- Nasi pasażerowie przyzwyczajeni są już do wysokich standardów, dlatego decyzja o zakupie mogła dotyczyć tylko całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów, – wylicza prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o,. Wojciech Tulibacki – wyposażonych w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze , ekologiczne silniki spełniające normy emisji spalin określane jako EURO5 – EEV.
Do przetargu zgłosiły się 3 firmy: VOLVO Polska Sp. z o.o., MAN TRUCK&BUS POLSKA Sp. z o.o. oraz SOLARIS BUS&COACH S.A. z podpoznańskiego Bolechowa.
Najważniejszym kryterium oceny nadesłanych ofert była oczywiście cena (78 procent). Komisja przetargowa brała też pod uwagę właściwości techniczno-eksploatacyjne (12 procent), warunki gwarancji (3 procent) warunki serwisu (3 procent) oraz gotowość techniczną (4 procent).
Z przyczyn formalnych oferta Volvo została odrzucona i na placu boju pozostał MAN i Solaris. Spośród tych dwóch firm korzystniejszą ofertę złożył producent z Bolechowa. Jeśli w ciągu 10 dni nie zostanie złożony protest, zostanie z nim podpisana umowa i w czwartym kwartale tego roku nowe autobusy pojawią się na ulicach Poznania.
Standardowy, 12-metrowy Solaris kosztować będzie 700 tys. złotych, a przegubowy o długości 18 metrów - 1 mln zł.
- W naszym parku autobusowym jest 307 pojazdów, w tym 28 wysłużonych wysokopodłogowych i ulegających częstym awariom autobusów. Chcielibyśmy wycofać je z eksploatacji – planuje Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych.
Oznaczałoby to, że w Poznaniu wszystkie trasy byłyby obsługiwane przez pojazdy z niską podłogą.
Ale to nie koniec dobrych nowin dla pasażerów korzystających z autobusów miejskiej komunikacji.
MPK Poznań postanowiło skorzystać z możliwości uzyskania dofinansowania w wysokości aż 80 procent kosztów kwalifikowanych projektu i 8 maja br. złożyło wniosek o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla projektu „Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych”. Zakres projektu obejmuje 75 pojazdów: 30 standardowych, 12-metrowych i 45 przegubowych o długości 18 metrów. Całkowita wartość inwestycji oszacowana została na poziomie 73,6 mln zł, a możliwa do uzyskania dotacja to 58.8 mln zł.
Szanse są duże, a rozstrzygnięcie ma zapaść w sierpniu.
Jeśli zamysł się powiedzie, do końca 2011 roku Poznań wzbogaci się w sumie o 100 nowych pojazdów. Będziemy mieli wówczas najnowocześniejszy park autobusowy w kraju.
Z poważaniem
Iwona Gajdzińska - rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o.