Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / O MPK / Inwestycje / UE - zakup 75 autobusów Solaris Urbino MAXI / Flota autobusowa wciąż się wzbogaca
zakonczenie-dostaw-75-solarisow-mDo MPK Poznań dotarł już ostatni z 75 supernowoczesnych autobusów marki Solaris. Równocześnie rozpoczęła się dostawa 26 superkomfortowych minibusów. Są pewną nowością we flocie poznańskiego MPK. Mają długość  8,6 m, mieszczą 50 pasażerów, a pojawią się najprawdopodobniej na liniach nocnych oraz liniach 52, 65 i 84, które były obsługiwane przez 9-metrowe Neoplany. W naszych stajniach jest też pierwszy z dwóch małych 7,8 metrowych busików,  które wyprodukowała dla nas słupska Kapena. Wzbogacenie floty poznańskiego MPK nie byłoby możliwe bez unijnego dofinansowania ze środków  Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zobacz zdjęcia.

Umowę na zakup  75 niskopodłogowych autobusów podpisaliśmy z firmą Solaris Bus&Coach 10 marca 2010 r. Dotyczyła ona zakupu 30 standardowych, 12-metrowych pojazdów oraz 45 przegubowych o długości 18 metrów. Pierwsze autobusy z tej dostawy pojawiły się u nas   po 4 miesiącach., teraz dotarł  ostatni. Całkowita wartość tej inwestycji wyniosła 73,6 mln zł, a wysokość dotacji z UE – 58,8 mln zł. co stanowi 80 % kwalifikowanych projektu.
Jedna dostawa się zakończyła, a druga rozpoczęła. Dotarła już do nas  pierwsza transza spośród  26 minibusów Solaris Urbino 8,6. Ostatnie pojazdy tego typu znajdą się u nas w kwietniu 2012 roku.
- Niemal dokładnie 15 lat temu dostarczylismy poznańskiemu MPK pierwszy autobus. Przez cały ten czas nasza współpraca układała się  bardzo dobrze. Cieszę się, że w stolicy Wielkopolski przybędą kolejne Solarisy – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
W naszych garażach jest też  pierwszy z dwóch busów Iveco Urby 65c, które dostarcza nam słupska Kapena S.A. Drugi dotrze do nas w styczniu 2012. W liczącym 7,8 m pojeździe, przeznaczonym do przewozu maksymalnie 40 osób, jest 14 miejsc siedzących.
Zakup tych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych. 
- Wartość projektu dotyczącego zakupu mini- i mikrobusów to około 20,1 mln zł, a dotacja ze środków EFRR wynosi 80 procent kosztów kwalifikowanych czyli około 16,1 mln zł – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - Na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, których dostawy właśnie się zakończyły, otrzymaliśmy już z Unii Europejskiej 58,8 mln zł, co również stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. W sumie więc na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012, w ramach projektu “Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych”, poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł To są rekordowe kwoty. Sprawna realizacja projektu nie byłaby możliwa bez bardzo dobrej współpracy z Departamentem Wdrażania Programu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego

Solaris Urbinio  8.6 zostaną przeznaczone do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie autobusy 9-metrowe. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu pojawią się też prawdopodobnie na trasach linii nocnych.
Rozliczne zalety nowych busów wylicza Krzysztof Książyk - dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznan Sp. z o.o.:
- To są  superkomfortowe, niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Zastosowano w nich kilka innowacyjnych rozwiązań, które znacznie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy, między innymi system samogaszący w komorze silnika, który stanowi zabezpieczenie na wypadek pożaru.. Na pokładzie dla wygody pasażerów, będzie automat  do sprzedaży biletów, a na fotelach specjalna, znana już poznaniakom tkanina, której wzór jest nawiązaniem do Euro 2012. Motywy, które stanowią jej deseń to piłki futbolowe i poznańskie koziołki
Autobusy będą w pełni  dostosowane do potrzeb pasażerów z wózkami dziecięcymi  a także osób niepełnosprawnych  z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich  naprzeciw szerokich, przestronnych  drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny  przycisk  sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.
Nowe autobusy wyposażone są też w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o  numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.
Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz  archiwizowany będzie przez 150 godzin.

autobusy-2012-logo