Flota autobusowa wciąż się wzbogaca
22.11.2011
Umowę na zakup 75 niskopodłogowych autobusów podpisaliśmy z firmą Solaris Bus&Coach 10 marca 2010 r. Dotyczyła ona zakupu 30 standardowych, 12-metrowych pojazdów oraz 45 przegubowych o długości 18 metrów. Pierwsze autobusy z tej dostawy pojawiły się u nas po 4 miesiącach., teraz dotarł ostatni. Całkowita wartość tej inwestycji wyniosła 73,6 mln zł, a wysokość dotacji z UE – 58,8 mln zł. co stanowi 80 % kwalifikowanych projektu.
Jedna dostawa się zakończyła, a druga rozpoczęła. Dotarła już do nas pierwsza transza spośród 26 minibusów Solaris Urbino 8,6. Ostatnie pojazdy tego typu znajdą się u nas w kwietniu 2012 roku.
- Niemal dokładnie 15 lat temu dostarczylismy poznańskiemu MPK pierwszy autobus. Przez cały ten czas nasza współpraca układała się bardzo dobrze. Cieszę się, że w stolicy Wielkopolski przybędą kolejne Solarisy – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
W naszych garażach jest też pierwszy z dwóch busów Iveco Urby 65c, które dostarcza nam słupska Kapena S.A. Drugi dotrze do nas w styczniu 2012. W liczącym 7,8 m pojeździe, przeznaczonym do przewozu maksymalnie 40 osób, jest 14 miejsc siedzących.
Zakup tych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych.
- Wartość projektu dotyczącego zakupu mini- i mikrobusów to około 20,1 mln zł, a dotacja ze środków EFRR wynosi 80 procent kosztów kwalifikowanych czyli około 16,1 mln zł – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - Na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, których dostawy właśnie się zakończyły, otrzymaliśmy już z Unii Europejskiej 58,8 mln zł, co również stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. W sumie więc na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012, w ramach projektu “Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych”, poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł To są rekordowe kwoty. Sprawna realizacja projektu nie byłaby możliwa bez bardzo dobrej współpracy z Departamentem Wdrażania Programu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
Solaris Urbinio 8.6 zostaną przeznaczone do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie autobusy 9-metrowe. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu pojawią się też prawdopodobnie na trasach linii nocnych.
Rozliczne zalety nowych busów wylicza Krzysztof Książyk - dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznan Sp. z o.o.:
- To są superkomfortowe, niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Zastosowano w nich kilka innowacyjnych rozwiązań, które znacznie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy, między innymi system samogaszący w komorze silnika, który stanowi zabezpieczenie na wypadek pożaru.. Na pokładzie dla wygody pasażerów, będzie automat do sprzedaży biletów, a na fotelach specjalna, znana już poznaniakom tkanina, której wzór jest nawiązaniem do Euro 2012. Motywy, które stanowią jej deseń to piłki futbolowe i poznańskie koziołki
Autobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów z wózkami dziecięcymi a także osób niepełnosprawnych z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich naprzeciw szerokich, przestronnych drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny przycisk sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.
Nowe autobusy wyposażone są też w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.
Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz archiwizowany będzie przez 150 godzin.