Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / O MPK / Historia / Kalendarium

Najważniejsze wydarzenia z dziejów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu i komunikacji zbiorowej w mieście

Lata 1865-1899

Rok 1865
  • 2 maj - na ulicach Poznania pojawia się pierwszy środek miejskiej komunikacji zbiorowej - kupiec Kletschoff uruchamia połączenie omnibusami konnymi między dworcem kolejowym a mostem Chwaliszewskim
  • Rok 1871
  • prowadzenie komunikacji omnibusowej do dworców kolejowych przejmują bracia Starkowscy
  • Rok 1880
  • 30 styczeń - przedsiębiorcy budowy kolei Otto Reymer i Otto Masch tworzą w Berlinie spółkę Reymer & Masch, której jednym z celów była w tymże roku budowa kolei konnej w Poznaniu
  • 31 lipiec - uruchomienie pierwszej linii tramwajów konnych między dworcem kolejowym a Starym Rynkiem
  • 25 sierpień - powstanie spółki akcyjnej Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft (Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej), która przejmuje wszystkie prawa do budowy i eksploatacji kolei konnej w Poznaniu posiadane przez firmę Reymer & Masch
  • budowa pierwszej zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej
  • Rok 1882
  • rozpoczęcie działalności spedytorskiej przez Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej
  • Rok 1886
  • przedsiębiorstwo otrzymało na 5 lat koncesję na wywózfekalii i nieczystości
  • Rok 1891
  • 1 październik - uruchomienie przez Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej linii omnibusowej do Jeżyc
  • Rok 1895
  • likwidacja działalności spedytorskiej
  • Rok 1896
  • zmiana nazwy spółki Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft na Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna)
  • zastąpienie komunikacji omnibusowej do Jeżyc tramwajem konnym
  • Rok 1898
  • przekazanie do eksploatacji elektrowni tramwajowej
  • 6 marzec - otwarcie publicznego ruchu tramwajów elektrycznych i likwidacja tramwajów konnych
  • Rok 1899
  • rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby odbiorców w mieście
  • Lata 1900-1999

    Rok 1907
  • budowa pierwszej hali zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej
  • Rok 1914
  • przejęcie elektrowni tramwajowej przez miasto
  • Rok 1917
  • uruchomienie przewozów towarów i poczty tramwajami
  • Rok 1921
  • spolszczenie nazwy spółki Posener Strassenbahn - oficjalna nazwa Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
  • Rok 1924
  • likwidacja przewozu poczty i towarów tramwajami
  • Rok 1925
  • 1 listopad - uruchomienie przez PKE komunikacji autobusowej w mieście
  • Rok 1927
  • PKE kończy przy ul. Słowackiego 19/21 budowę Domu Amarantowego, zwanego później Domem Tramwajarza
  • Rok 1929
  • zbudowanie zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej
  • wykonanie w warsztatach na Gajowej wagonów doczepnych z obniżoną podłogą w wejściu
  • zorganizowanie przez PKE na Powszechnej Wystawie Krajowej komunikacji pasażerskiej elektrowózkami (wózkami akumulatorowymi)
  • Rok 1930
  • 12 luty - uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej ze Śródki do Głównej
  • Rok 1934
  • uruchomienie przez PKE międzymiastowej linii autobusowej Poznań-Mosina - połączenie istniało 2 lata
  • Rok 1939
  • nadanie PKE okupacyjnej nazwy Posener Strassenbahn A.G.
  • Rok 1943
  • uruchomienie przez Posener Strassenbahn regularnej linii żeglugi pasażerskiej na Warcie z ul. Woźnej do Starołęki
  • Rok 1945
  • zatopienie statków i likwidacja żeglugi pasażerskiej na Warcie
  • duże zniszczenia urządzeń komunikacyjnych na skutek działań wojennych
  • przywrócenie spółce prowadzącej miejską komunikację zbiorową w mieście nazwy Poznańska Kolej Elektryczna S.A. i następnie zmiana jej nazwy na Miejska Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
  • powstanie zajezdni trolejbusowej przy ulicy Świętojańskiej
  • Rok 1946
  • Miejska Poznańska Kolej Elektryczna staje się przedsiębiorstwem miejskim (likwidacja spółki akcyjnej)
  • Rok 1948
  • przekazanie do eksploatacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego
  • Rok 1951
  • zmiana nazwy MPKE na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
  • Rok 1956
  • rozpoczęcie przez MPK eksploatacji taksówek
  • Rok 1959
  • uruchomienie pierwszej podmiejskiej linii autobusowej do Puszczykowa
  • Rok 1960
  • rozpoczęcie stopniowej likwidacji obsługi konduktorskiej w autobusach, tramwajach i trolejbusachj
  • Rok 1962
  • utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego, któremu MPK przekazało wszystkie taksówki
  • Rok 1966
  • MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe
  • Rok 1968
  • oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej
  • Rok 1969
  • zorganizowanie placu postojowego autobusów przy ulicy Polskiej
  • przeznaczenie byłej zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej na zaplecze remontowe przedsiębiorstwa
  • do Poznania trafia pierwszy wagon przegubowy
  • Rok 1970
  • 29 marzec - likwidacja ostatniej linii trolejbusowej Ogrody - Smochowice
  • Rok 1972
  • 21 lipiec - przekazanie do eksploatacji kolejki dziecięcej na Malcie, której eksploatację powierzono MPK
  • Rok 1974
  • likwidacja zajezdni przy ulicy Świętojańskiej
  • Rok 1976
  • włączenie do MPK komunikacji miejskiej w Gnieźnie oraz Kórniku i utworzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego
  • Rok 1980
  • oddanie do użytku zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Fortecznej
  • Rok 1981
  • wprowadzenie autobusów do zajezdni przy ulicy Kaczej na Kopaninie
  • Rok 1982
  • usamodzielnienie się Zakładu Komunikacji Autobusowej w Gnieźnie i przywrócenie WPK nazwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
  • Rok 1985
  • przy ul. Budziszyńskiej powstały tory odstawcze dla wagonów tramwajowych
  • Rok 1987
  • przejęcie przez MPK obiektów w Biskupicach na warsztaty naprawcze autobusów i zespołów
  • Rok 1990
  • MPK przejmuje obiekty bazy transportu gospodarczego przy al. Niepodległości
  • Rok 1991
  • przekazanie podpoznańskim gminom podmiejskich linii autobusowych
  • z MPK zostaje wyłączony Oddział w Kórniku
  • przekształcenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w zakład budżetowy
  • Rok 1992
  • likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Polskiej
  • oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej i likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Fortecznej
  • Rok 1994
  • wprowadzenie taryfy czasowej
  • Rok 1995
  • zakup przez MPK pierwszego autobusu niskopodłogowego
  • uruchomienie na liniach pierwszego wagonu tramwajowego z częściowo obniżoną podłogą
  • Rok 1997
  • oddanie do eksploatacji pierwszej bezkolizyjnej trasy tramwajowej - Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
  • Rok 1998
  • likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej
  • uruchomienie systemu nadzoru nad pojazdami w czasie rzeczywistym
  • odłączenie od MPK Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach
  • Lata 2000-teraz

    Rok 2000
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostaje przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Rok 2002
  • Dom Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 przejmuje fundacja POMOST
  • pierwszy autobus z systemem monitoringu wnętrza wozu
  • wprowadzenie biletów kupowanych za pomocą telefonu komórkowego (SMS)
  • Rok 2003
  • wprowadzenie biletów okresowych w formie kart elektronicznych typu KOMKARTA
  • na liniach pojawiły się wagony ze 100% niską podłogą
  • Rok 2005
  • pierwszy tramwaj z monitoringiem
  • pierwsze zielone torowisko z systemem nawadniania (Małe Garbary)
  • z Zakładu Napraw Autobusów w Bikupicach i Wydziału Napraw Tramwajów MPK powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Modertrans Poznań
  • Rok 2007
  • otwarcie trasy tramwajowej przez most Św. Rocha
  • Rok 2008
  • wprowadzenie elektronicznych automatów do sprzedaży biletów na przystankach
  • zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego
  • Rok 2009
  • utworzenie Zarządu Transportu Miejskiego jako organizatora komunikacji zbiorowej w Poznaniu
  • Rok 2010
  • zakończenie eksploatacji autobusów wysokopodlogowych
  • całkowita likwidacja zajezdni Gajowa
  • Rok 2012
  • przekazano do eksploatacji pierwszy w mieście tumel tramwajowy między Os. Lecha a Franowem
  • rozpoczęto odstawiać na noc tramwaje w hali postojowej nowej zajezdni Franowo
  • likwidacja torów odstawczych dla tramwajów przy ul. Budziszyńskiej
  • Rok 2013
  • MPK opuszcza bazę przy al. Niepodległości
  • otwarcie przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego
  • Rok 2014
  • uroczyste otwarcie największej w Polsce zajezdni tramwajowej Franowo
  • wprowadzenie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej jako nośnika biletów okresowych i elektronicznej portmonetki przy płaceniu za przejazdy jednorazowe
  • MPK opuszcza zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego
  • Rok 2016
  • wprowadzenie monitorów informacyjno-reklamowych w pojazdach
  • Rok 2017
  • wprowadzenie oświetlonych wiat typu "Warta"
  • uruchomienie dedykowanej aplikacji na smartfony - myMPK
  • Rok 2018
  • otwarcie pierwszego w Poznaniu parkingu Park&Ride
  • największy w historii MPK zakup taboru tramwajowego - 50 tramwajów Moderus Gamma
  • testowe uruchomienie elektronicznych rozkładów jazdy na wyznaczonych przystankach
  • podpisanie umowy na zakup autobusów elektrycznych
  • prezentacja wagonu Typu I
  • Rok 2019
  • prezentacja dwukierunkowego tramwaju typu Moderus Gamma
  • prezentacja autobusu wodorowego marki Solaris Bus & Coach
  • zakup ekologicznych pojazdów marki Iveco Daily
  • pierwsze autobusy elektryczne na poznańskich drogach
  • Rok 2020
  • podpisanie umowy na dostawę 37 autobusów elektrycznych
  •