Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Bezpieczeństwo / Pasażerowie / Trzymaj się! / Instrukcja ratowania życia na poznańskich przystankach
instrukcja-udzielania-pierwszej-pomocyW nocy z 14 na 15 grudnia, na kilkuset wiatach przystankowych poznańskiej komunikacji miejskiej, rozpoczął się montaż instrukcji udzielania pierwszej pomocy. To efekt interpelacji, złożonej w ubiegłym roku przez radną Klaudię Strzelecką.

W opinii autorki interpelacji, umieszczenie instrukcji udzielania pierwszej pomocy na przystankach nie generuje dużych kosztów, a może okazać się bardzo przydatne.

- Z badań wynika, że niewiele osób wie, jak udzielać pierwszej pomocy osobie w potrzebie. Czasem kilka minut oczekiwania na przyjazd karetki ma znaczenie dla zdrowia i życia człowieka. W pojeździe komunikacji miejskiej kierowca powinien umieć udzielić pierwszej pomocy i ma obowiązek jej udzielić. Na przystankach zdarza się, że w takich sytuacjach nie ma nikogo przeszkolonego - uzasadniała swoją propozycję Klaudia Strzelecka.

Działania związane z przygotowaniem oraz opiniowaniem projektu instrukcji udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej były prowadzone przez  Wydział Transportu i Zieleni w porozumieniu z służbami medycznymi i miejskimi jednostkami, które zajmują są komunikacją zbiorową.

- Udzielenie pierwszej pomocy to nie tylko obowiązek etyczny, ale także prawny. Instrukcje zawieszone na przystankach oraz akcja informacyjna, którą rozpoczynamy, na pewno podniosą świadomość mieszkańców. Musimy wspólnie zadbać o poprawę bezpieczeństwa. Sytuacja, w której trzeba udzielić pierwszej pomocy, może zdarzyć się każdemu z nas - także w środkach komunikacji miejskiej! - przekonuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

O celowości działań, podjętych przez miasto w związku z interpelacją radnej Strzeleckiej, przekonany jest również Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego - Podczas korzystania z usług komunikacji zbiorowej możemy mieć do czynienia z różnymi sytuacjami. Dlatego syntetyczny i praktyczny informator jest jak najbardziej potrzebny - twierdzi.

- Instrukcje umieścimy wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe. Szacujemy, że znajdą się na ponad 200 przystankach tramwajowych i ponad 300 autobusowych - dodaje Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań sp. z o.o.