To program zapewniający drogą radiową cyfrową łączność z autobusem lub tramwajem. Dzięki temu można w każdej chwili dokładnie zlokalizować pojazd. W tramwaju lub autobusie znajduje się pokładowy komputer, który odpowiada m.in. za informacje pojawiające się na wyświetlaczu (np. nazwa przystanku, godzina, numer linii) i zapowiedzi przystankowe płynące z głośników.
W sierpniu 1997 roku w MPK zaczął pracować pierwszy system łączności radiowej bazujący na radmorowskich radiotelefonach przewośnych serii 3005. W poznańskich autobusach zainstalowano wtedy 117 tych urządzeń. Były to radiotelefony na pasmo 400 MHz o specjalnej konstrukcji, przystosowanej do współpracy z systemem komputerowym firmy TTI z Niemiec. W ciągu następnych lat radiotelefony pracowały już w ponad 300 autobusach, kilkudziesięciu pojazdach serwisowych oraz samochodach pogotowia technicznego. W 2005 roku konstruktorzy Radmoru dostosowali najnowszy radiotelefon przewośny 3801 do współpracy z systemem Komputerowego Wspomagania Sterowania Ruchem (KWSR). Obecnie, razem ze specjalną anteną i zasilaczem, montowane są one w tramwajach.
Ciągle doskonalony system stał się jednym z nowocześniejszych systemów sterowania pojazdami komunikacji miejskiej w Polsce. W skład KWSR wchodzą elementy instalowane w centrali nadzoru ruchu oraz w pojazdach. Baza wyposażona jest w stanowiska do wprowadzania i aktualizacji danych oraz do kontroli ruchu. Do łączności radiowej z pojazdami służą konsole dyspozytorskie.
Do głównych elementów wyposażenia autobusów i tramwajów należą radiotelefony. Dzięki temu możliwa jest nie tylko tak bardzo potrzebna komunikacja głosowa kierowcy z centralą, ale również wiele innych ważnych funkcji np.:
- możliwość lokalizacji pojazdów
- przesyłanie krótkich komunikatów tekstowych czyli tzw. statusów
- automatyczny odbiór rozkładów jazdy
- kontrola rozkładu jazdy na podstawie porównywania bieżącej trasy z rozkładem jazdy zapisanym w pamięci komputera
pokładowego
- automatyczne przesyłanie do dyspozytora informacji o odchyleniach od rozkładu
- informowanie kierowcy o bieżącym stanie realizacji rozkładu jazdy
- wysyłanie pakietu danych informujących dyspozytora o chęci przeprowadzenia rozmowy przez kierowcę
- możliwość współpracy systemu ze sterownikami ruchu ulicznego
Aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów pojazdy wyposażone są również w system antynapadowy, który drogą radiową przesyła do centrali informację o zagrożeniu. W przypadku niebezpieczeństwa kierowca, wciskając przycisk alarmowy, automatycznie przesyła informację do Centrali o swoim położeniu na terenie miasta. Transmisja tych danych ma najwyższy priorytet.
Centrum dyspozytorskie posiada też łączność z pozostałymi samochodami MPK np. z samochodami Nadzoru Ruchu i
Zakładowej Służby Ratowniczej. Kieruje ich działaniami w przypadkach zakłóceń w kursowaniu środków komunikacji miejskiej
(wypadki, kolizje, awarie).
System Komputerowego Wspomagania Sterowania Ruchem zapewnia nie tylko poprawę warunków funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu, ale również zwiększa bezpieczeństwo kierowców i pasażerów poprzez natychmiastowe sprowadzenie pomocy w przypadku nagłych zdarzeń.
źródło: Marek Cichowski, System łączności dla MPK w Poznaniu w autobusach i tramwajach. InfoRadmor, Nr 1/2006, s. 5
W sierpniu 1997 roku w MPK zaczął pracować pierwszy system łączności radiowej bazujący na radmorowskich radiotelefonach przewośnych serii 3005. W poznańskich autobusach zainstalowano wtedy 117 tych urządzeń. Były to radiotelefony na pasmo 400 MHz o specjalnej konstrukcji, przystosowanej do współpracy z systemem komputerowym firmy TTI z Niemiec. W ciągu następnych lat radiotelefony pracowały już w ponad 300 autobusach, kilkudziesięciu pojazdach serwisowych oraz samochodach pogotowia technicznego. W 2005 roku konstruktorzy Radmoru dostosowali najnowszy radiotelefon przewośny 3801 do współpracy z systemem Komputerowego Wspomagania Sterowania Ruchem (KWSR). Obecnie, razem ze specjalną anteną i zasilaczem, montowane są one w tramwajach.
Ciągle doskonalony system stał się jednym z nowocześniejszych systemów sterowania pojazdami komunikacji miejskiej w Polsce. W skład KWSR wchodzą elementy instalowane w centrali nadzoru ruchu oraz w pojazdach. Baza wyposażona jest w stanowiska do wprowadzania i aktualizacji danych oraz do kontroli ruchu. Do łączności radiowej z pojazdami służą konsole dyspozytorskie.
Do głównych elementów wyposażenia autobusów i tramwajów należą radiotelefony. Dzięki temu możliwa jest nie tylko tak bardzo potrzebna komunikacja głosowa kierowcy z centralą, ale również wiele innych ważnych funkcji np.:
- możliwość lokalizacji pojazdów
- przesyłanie krótkich komunikatów tekstowych czyli tzw. statusów
- automatyczny odbiór rozkładów jazdy
- kontrola rozkładu jazdy na podstawie porównywania bieżącej trasy z rozkładem jazdy zapisanym w pamięci komputera
pokładowego
- automatyczne przesyłanie do dyspozytora informacji o odchyleniach od rozkładu
- informowanie kierowcy o bieżącym stanie realizacji rozkładu jazdy
- wysyłanie pakietu danych informujących dyspozytora o chęci przeprowadzenia rozmowy przez kierowcę
- możliwość współpracy systemu ze sterownikami ruchu ulicznego
Aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów pojazdy wyposażone są również w system antynapadowy, który drogą radiową przesyła do centrali informację o zagrożeniu. W przypadku niebezpieczeństwa kierowca, wciskając przycisk alarmowy, automatycznie przesyła informację do Centrali o swoim położeniu na terenie miasta. Transmisja tych danych ma najwyższy priorytet.
Centrum dyspozytorskie posiada też łączność z pozostałymi samochodami MPK np. z samochodami Nadzoru Ruchu i
Zakładowej Służby Ratowniczej. Kieruje ich działaniami w przypadkach zakłóceń w kursowaniu środków komunikacji miejskiej
(wypadki, kolizje, awarie).
System Komputerowego Wspomagania Sterowania Ruchem zapewnia nie tylko poprawę warunków funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu, ale również zwiększa bezpieczeństwo kierowców i pasażerów poprzez natychmiastowe sprowadzenie pomocy w przypadku nagłych zdarzeń.
źródło: Marek Cichowski, System łączności dla MPK w Poznaniu w autobusach i tramwajach. InfoRadmor, Nr 1/2006, s. 5