Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
5 lat temu oddano do użytku nową trasę tramwajową przez most Św. Rocha. 11 sierpnia 2012 r., niemal w rocznicę tego wydarzenia, pasażerowie po raz pierwszy wyruszą z Os. Lecha w kierunku nowej pętli - pętli Franowo. Pierwszą linią tramwajową, która zawiezie podróżnych nową trasą będzie linia 16.
Przed wspólnym świętowaniem przypomnijmy sobie jak przebiegała realizacja inwestycji spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012:
Przygotowania MPK Poznań do godziny "0"
Choć budowę trasy na Franowo realizowała inna jednostka, to jeszcze przed rozpoczęciem prac, w sprawy organizacyjne zaangażowało się MPK Poznań.
Na czas przebudowy pętli na Os. Lecha, musieliśmy przygotować nowe zaplecze socjalne dla naszych dyżurnych ruchu oraz motorniczych. Pomagał wtedy dźwig naszej Zakładowej Służby Ratowniczej TRAM 123. Zobacz zdjęcia.
Aby zapewnić nieprzerwany dostęp mieszkańców Rataj do komunikacji tramwajowej, sprowadziliśmy dodatkowe tramwaje wahadłowe, które przez rok woziły pasażerów z przystanku Os. Lecha do Kórnickiej oraz z Os. Czecha do Stomila. Dwukierunkowe bimby wypożyczyło nam MPK Kraków. I choć po zlikwidowaniu linii wahadłowej, większość tych wagonów wróciła już do macierzystej jednostki, trzy z nich zostały w Poznaniu aż do sierpnia, obsługując poznańskie linie. Przeczytaj więcej.
Przebieg prac
Pierwszy dzień zmian nie był łatwy ani dla MPK Poznań, ani dla pasażerów. Pomocą służyli nasi pracownicy Nadzoru Ruchu, którzy dyżurowali w pobliżu węzłów przesiadkowych i udzielali informacji na temat nowej organizacji funkcjonowania komunikacji. Zobacz zdjęcia.
Choć budowa byla bardzo skomplikowana, a po drodze napotykano na kolizje z instalacjami, które nie były widoczne na planach, 19 marca jedną nitką nowego wiaduktu Chartowo ponownie ruszyły samochody i autobusy. Kilka dni później znów zawitaliśmy na trasę z naszym wszędobylskim aparatem: oto efekt.
Mijały kolejne miesiące, a prace nie ustawały. W pierwszym tygodniu czerwca na budowie cały czas uwijali się robotnicy. Zobacz zdjęcia. Efekt ich prac pasażerowie mogli częściowo zobaczyć już kilka dni później. Dzień przed pierwszym meczem w ramach UEFA Euro 2012, tramwaje liniowe wróciły na Górny Taras Rataj. Zobacz zdjęcia.
Na otwarcie przejazdu w kierunku Franowa trzeba było jeszcze poczekać. To dlatego, że jest to dopiero druga taka konstrukcja w Polsce, zatem przed jej uruchomieniem, wszystkie elementy i systemy musiały zostać poddane pieczołowitym testom i oględzinom. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej. Jedną z prób, jakie musiał przejść nowy obiekt, było zadymianie wnętrza przez Straż Pożarną. Zobacz zdjęcia.
Kiedy tunel przeszedł pomyślnie wszystkie "egzaminy" i otrzymał pozytywną ocenę Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, do działania mogli przystąpić pracownicy MPK Poznań. Już wcześniej prowadziliśmy teoretyczne szkolenia dla motorniczych, mające przybliżyć im prawidłową i bezpieczną obsługę komunikacyjną w tunelu. Od 30 lipca rozpoczęliśmy ćwiczenia praktyczne. Zobacz zdjęcia.
Ostatecznie inwestor ustalił, że pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą 11 sierpnia 2012 r.
O inwestycji spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012
Budowa trasy tramwajowej os. Lecha – Franowo w Poznaniu jest jednym z największych komunikacyjnych tego typu projektów ostatniej dekady w Polsce. W tym projekcie postanowiono złamać konwencjonalne zasady funkcjonowania tramwajów i przenieść częściowo przebieg trasy na odcinku 1 km pod powierzchnię ziemi. Także tu powstał największy w Polsce podziemny tramwajowy węzeł rozjazdowy. Technologicznie inwestycja jest oparta o najnowocześniejsze rozwiązania funkcjonalno-użytkowe, tj. zasilającą sieć sztywną (wzorowaną na rozwiązaniach z metra), super nowoczesne - ciche torowisko (w tunelu) w technologii systemowej z wibroizolacją czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa i monitoringu wizyjnego. Korelacja technologiczna tych elementów stawia inwestycję w grupie szczególnie przyjaznych dla środowiska naturalnego.
Całość inwestycji kosztowała 266 mln zł, w tym roboty budowlane 225 mln, z czego 100 mln zł czyli 44% zostało dofinansowane przez Unię Europejską. Warto zaznaczyć, że projekt został wysoko oceniony przez grupę Doradców Europejskich Jaspers, co z kolei zaowocowało otrzymaniem notyfikacji komisji Europejskiej, którą Miasto Poznań otrzymało w 05.05. 2011 roku.
Dane techniczne
Długość trasy 2500 m
Długość tunelu łącznie 1070 m
w tym: najdłuższy odcinek pełnego tunelu ca 366 m (pomiędzy przystankami podziemnymi)
Ilość przystanków: 6, w tym dwa podziemne
Długości przystanków 45-64 m
Maksymalne odległości pomiędzy przystankami: ca 350m
Szerokość każdej komór jezdnych tunelu 5,2 m
Wysokość każdej komór jezdnych tunelu 5 m
Ciekawostki
Ilość wywiezionej ziemi z wykopów = ca 200 tys. ton
Ziemia z w/w wykopów została wywieziona przez 8 tys. kursów ciężarówek
Wbudowano w tunel 39 tys. m3 betonu, do czego było potrzeba około 4,5 tys. kursów betoniarek
Do zbrojenia ścian szczelinowych, płyt dolnych, ścian wygradzających i stropów tunelu zużyto 5tys. ton stali - to tyle samo, ile wykorzystano do budowy całej konstrukcji australijskiej Eureka Tower (zobacz) czy kanadyjskiej wieży telewizyjnej CN Tower (zobacz).
Więcej informacji znajdziecie na stronie inwestora: www.i2012poznan.pl/strony/budowa_trasy_tramwajowej_lecha-franowo
Schemat linii 16: |
Przed wspólnym świętowaniem przypomnijmy sobie jak przebiegała realizacja inwestycji spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012:
Przygotowania MPK Poznań do godziny "0"
Choć budowę trasy na Franowo realizowała inna jednostka, to jeszcze przed rozpoczęciem prac, w sprawy organizacyjne zaangażowało się MPK Poznań.
Na czas przebudowy pętli na Os. Lecha, musieliśmy przygotować nowe zaplecze socjalne dla naszych dyżurnych ruchu oraz motorniczych. Pomagał wtedy dźwig naszej Zakładowej Służby Ratowniczej TRAM 123. Zobacz zdjęcia.
Aby zapewnić nieprzerwany dostęp mieszkańców Rataj do komunikacji tramwajowej, sprowadziliśmy dodatkowe tramwaje wahadłowe, które przez rok woziły pasażerów z przystanku Os. Lecha do Kórnickiej oraz z Os. Czecha do Stomila. Dwukierunkowe bimby wypożyczyło nam MPK Kraków. I choć po zlikwidowaniu linii wahadłowej, większość tych wagonów wróciła już do macierzystej jednostki, trzy z nich zostały w Poznaniu aż do sierpnia, obsługując poznańskie linie. Przeczytaj więcej.
Przebieg prac
Pierwszy dzień zmian nie był łatwy ani dla MPK Poznań, ani dla pasażerów. Pomocą służyli nasi pracownicy Nadzoru Ruchu, którzy dyżurowali w pobliżu węzłów przesiadkowych i udzielali informacji na temat nowej organizacji funkcjonowania komunikacji. Zobacz zdjęcia.
Choć budowa byla bardzo skomplikowana, a po drodze napotykano na kolizje z instalacjami, które nie były widoczne na planach, 19 marca jedną nitką nowego wiaduktu Chartowo ponownie ruszyły samochody i autobusy. Kilka dni później znów zawitaliśmy na trasę z naszym wszędobylskim aparatem: oto efekt.
Mijały kolejne miesiące, a prace nie ustawały. W pierwszym tygodniu czerwca na budowie cały czas uwijali się robotnicy. Zobacz zdjęcia. Efekt ich prac pasażerowie mogli częściowo zobaczyć już kilka dni później. Dzień przed pierwszym meczem w ramach UEFA Euro 2012, tramwaje liniowe wróciły na Górny Taras Rataj. Zobacz zdjęcia.
Na otwarcie przejazdu w kierunku Franowa trzeba było jeszcze poczekać. To dlatego, że jest to dopiero druga taka konstrukcja w Polsce, zatem przed jej uruchomieniem, wszystkie elementy i systemy musiały zostać poddane pieczołowitym testom i oględzinom. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej. Jedną z prób, jakie musiał przejść nowy obiekt, było zadymianie wnętrza przez Straż Pożarną. Zobacz zdjęcia.
Kiedy tunel przeszedł pomyślnie wszystkie "egzaminy" i otrzymał pozytywną ocenę Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, do działania mogli przystąpić pracownicy MPK Poznań. Już wcześniej prowadziliśmy teoretyczne szkolenia dla motorniczych, mające przybliżyć im prawidłową i bezpieczną obsługę komunikacyjną w tunelu. Od 30 lipca rozpoczęliśmy ćwiczenia praktyczne. Zobacz zdjęcia.
Ostatecznie inwestor ustalił, że pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą 11 sierpnia 2012 r.
O inwestycji spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012
Budowa trasy tramwajowej os. Lecha – Franowo w Poznaniu jest jednym z największych komunikacyjnych tego typu projektów ostatniej dekady w Polsce. W tym projekcie postanowiono złamać konwencjonalne zasady funkcjonowania tramwajów i przenieść częściowo przebieg trasy na odcinku 1 km pod powierzchnię ziemi. Także tu powstał największy w Polsce podziemny tramwajowy węzeł rozjazdowy. Technologicznie inwestycja jest oparta o najnowocześniejsze rozwiązania funkcjonalno-użytkowe, tj. zasilającą sieć sztywną (wzorowaną na rozwiązaniach z metra), super nowoczesne - ciche torowisko (w tunelu) w technologii systemowej z wibroizolacją czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa i monitoringu wizyjnego. Korelacja technologiczna tych elementów stawia inwestycję w grupie szczególnie przyjaznych dla środowiska naturalnego.
Całość inwestycji kosztowała 266 mln zł, w tym roboty budowlane 225 mln, z czego 100 mln zł czyli 44% zostało dofinansowane przez Unię Europejską. Warto zaznaczyć, że projekt został wysoko oceniony przez grupę Doradców Europejskich Jaspers, co z kolei zaowocowało otrzymaniem notyfikacji komisji Europejskiej, którą Miasto Poznań otrzymało w 05.05. 2011 roku.
Dane techniczne
Długość trasy 2500 m
Długość tunelu łącznie 1070 m
w tym: najdłuższy odcinek pełnego tunelu ca 366 m (pomiędzy przystankami podziemnymi)
Ilość przystanków: 6, w tym dwa podziemne
Długości przystanków 45-64 m
Maksymalne odległości pomiędzy przystankami: ca 350m
Szerokość każdej komór jezdnych tunelu 5,2 m
Wysokość każdej komór jezdnych tunelu 5 m
Ciekawostki
Ilość wywiezionej ziemi z wykopów = ca 200 tys. ton
Ziemia z w/w wykopów została wywieziona przez 8 tys. kursów ciężarówek
Wbudowano w tunel 39 tys. m3 betonu, do czego było potrzeba około 4,5 tys. kursów betoniarek
Do zbrojenia ścian szczelinowych, płyt dolnych, ścian wygradzających i stropów tunelu zużyto 5tys. ton stali - to tyle samo, ile wykorzystano do budowy całej konstrukcji australijskiej Eureka Tower (zobacz) czy kanadyjskiej wieży telewizyjnej CN Tower (zobacz).
Więcej informacji znajdziecie na stronie inwestora: www.i2012poznan.pl/strony/budowa_trasy_tramwajowej_lecha-franowo