Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
Podejrzany typ na mieście
04.07.2012
Tramwaje z Krakowa czy z Dusseldorfu?
Tramwaje GT8S trafiły do Poznania w czerwcu 2011. „Chcąc zapewnić mieszkańcom Rataj stały dostęp do komunikacji tramwajowej na czas budowy trasy na Franowo, musieliśmy zaopatrzyć się w większą ilość tramwajów wahadłowych” – przyznaje Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych. „Ponieważ nie mieliśmy aż tylu własnych egzemplarzy, dodatkowe „wahadła” wypożyczyliśmy od MPK Kraków, z którym od dawna bardzo dobrze współpracujemy”. Krakowski przewoźnik zakupił właśnie używane wagony GT8S z Niemiec i był w trakcie realizowania dostaw kolejnych tramwajów. Dlatego też 6 sztuk tych wagonów, zamiast transportować je najpierw na Małopolskę a później do nas, z Dusseldorfu przyjechały bezpośrednio do stolicy Wielkopolski. „Tutaj dostosowaliśmy je do polskich i poznańskich standardów i już mogliśmy je ekspediować na regularne linie” – dodaje dyrektor Firlik. „Sprowadziliśmy także kilka wagonów bezpośrednio od przewoźnika, stąd ich nietypowe – jak na Poznań – niebiesko-białe malowanie”. Zgodnie z założeniem, po służbie w Poznaniu pojazdy zostaną wysłane do Krakowa, gdzie właściciel przystosuje je do swoich warunków i norm kolorystycznych. Połowę tych tramwajów już oddaliśmy właścicielowi, pozostałe jeszcze służą Poznaniakom.
Bimba czy bana?
Dwukierunkowe helmuty nieco się różnią od tych kursujących po Poznaniu. Przede wszystkim wystrój wewnątrz bardziej przypomina przedział pociągu, niż tradycyjny tramwaj: przez podwójne siedzenia naprzeciwko siebie, czy charakterystyczną zabudowę górnych okien. Kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron, podobnie jest też z drzwiami.
Co „obcy” robią w Poznaniu?
Do czerwca 2012 dwukierunkowe „helmuty” kursowały głównie jako wahadłowa linia 25, łącząc Stomil z osiedlem Czecha. Po wznowieniu ruchu przez Górny Taras Rataj, wyjechały na trasę linii 18 oraz 11. Dopiero kiedy zaczęły pojawiać się w centrum miasta, dostrzegli je niektórzy mieszkańcy. Co to są za dziwne wagony? To Duewagi GT8S! W Poznaniu goście zostaną do listopada, zatem kto nie miał okazji przejechać się krakowskim dwukierunkiem z Dusseldorfu, jeszcze ma trochę czasu na nadrobienie zaległości.
Informacje techniczne
Rodzaj Wagon silnikowy trzyczłonowy dwukierunkowy
Długość 26200 mm
Szerokość 2420 mm
Wysokość nadwozia 3460 mm
Rozstaw osi 1800 mm
Masa własna 35 000 kg
Masa całkowita 49 000 kg
Miejsca ogółem 200 pas. (w tym siedzące: 51)
Wysokość podłogi 880 mm
Silniki (moc ciągła) 2*150 kW
Średnica kół tocznych 670 mm