TRAKO to międzynarodowe targi kolejowe. W tym roku, pod patronatem honorowym Ministra Infrastruktury, Międzynarodowe Targi Gdańskie SA i PKP SA zorganizowały je po raz ósmy. Trzem dniom wystawowym towarzyszyło wiele dodatkowych imprez. Odbyła się premiera tramwaju firmy Solaris – Tramino, szereg konferencji i seminariów oraz konkursów, m.in. „Konkurs im. inż. Ernesta Malinowskiego”, w którego kapitule znalazł się dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań Sp. z o.o. Jan Firlik.
Jak wspomina Pan tegoroczne targi TRAKO?
Jan Firlik: To największe w Polsce targi związane z pojazdami szynowymi. Kiedyś były to typowe targi kolejowe, od kilku lat są kolejowo-tramwajowe, ale mimo to kolej nadal dominuje. Cieszą się one dużym zainteresowaniem, zarówno wśród firm eksploatujących pojazdy szynowe, jak i producentów pojazdów, podzespołów, wyposażenia, systemów informacji, itp. Podczas targów odbył się także konkurs na wyroby związane z transportem szynowym. Wyróżnienie zdobyła lokomotywa Siemensa - Huzar, rozwijająca prędkości do 230 km/h, która będzie prowadziła pociągi z Warszawy, przez Poznań do Berlina. Podczas tegorocznej edycji swoje stoisko miała także firma Modertrans.
Powszechne zainteresowanie wzbudził tramwaj Tramino. Premierę obserwowała również spora grupa naszych pracowników, którzy bardzo pozytywnie wyrażali się o nowym produkcie Solarisa. Jeśli chodzi o staranność wykonania, zdecydowanie się on wyróżnia na tle innych, które mieliśmy okazję dotychczas oglądać. Myślę, że jest realna szansa, żeby egzemplarz Tramino prezentowany na targach, pojawił się w Poznaniu pod koniec listopada.
Jakie rozwiązania prezentowano podczas tej edycji?
Jan Firlik: Warto było zobaczyć nowe rozwiązania systemów informacji pasażerskiej i przystankowej, ulepszane stale rozwiązania sposobów układania torów, szczególnie jeśli chodzi o ich izolację i akustykę – wyciszenie, osprzęt do sieci trakcyjnej. Dzięki temu poznaliśmy nowe szczegóły techniczne.
Czy któraś z tych nowinek ma szansę na zastosowanie w MPK Poznań Sp. z o.o.?
Jan Firlik: Ja myślę, że wszystkie, ponieważ będziemy je wykorzystywali przy pisaniu kolejnych specyfikacji przetargowych. Chcemy żeby u nas wszystkie rozwiązania były najnowsze. Utarło się, że MPK Poznań Sp. z o.o. sprawdza najnowsze rozwiązania, czy to w dziedzinie sieci, torów czy wyposażenia taboru. I często inne miasta zasięgają u nas opinii czy coś się już u nas sprawdziło. Oczywiście często robimy takie testy nie kupując urządzeń, tylko je sprawdzając i dopiero potem decydując się na ewentualne kupno. Nie chcemy kupować „kota w worku”.
Swoimi doświadczeniami dzielili się reprezentanci różnych miast, w tym prezes MPK Poznań Sp. z o.o...
Jan Firlik: Przy okazji targów, IGKM zorganizowała konferencję z udziałem wszystkich przedsiębiorstw komunikacyjnych i przedstawicieli przemysłu. Tematem seminarium technicznego było „Euro 2012 wyzwaniem dla komunikacji tramwajowej”. Swoje doświadczenia w tej dziedzinie prezentowali reprezentanci m.in. Berlina (miasto było organizatorem mistrzostw świata w piłce nożnej) i mówili o zagadnieniach związanych z organizacją tak dużej imprezy masowej. Poruszano kwestie pozyskiwania środków unijnych. Była też mowa o tym jak do obsługi gości pod względem komunikacji tramwajowej przygotowuje się Ukraina. Wizje rozwoju transportu szynowego prezentowali przedstawiciele Warszawy. Prezes MPK Poznań Sp. z o.o. Wojciech Tulibacki przedstawiał referat na temat zakupu taboru, modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej na potrzeby Euro 2012 w Poznaniu. Nasze miasto powszechnie uchodzi za wiodące w komunikacji miejskiej i widać, że inni przewoźnicy czerpią z nas wzory. My także staramy się uczyć od innych, dlatego z pewnością będziemy dążyli do wykorzystania np. rozwiązań berlińskich.
Jak wspomina Pan tegoroczne targi TRAKO?
Jan Firlik: To największe w Polsce targi związane z pojazdami szynowymi. Kiedyś były to typowe targi kolejowe, od kilku lat są kolejowo-tramwajowe, ale mimo to kolej nadal dominuje. Cieszą się one dużym zainteresowaniem, zarówno wśród firm eksploatujących pojazdy szynowe, jak i producentów pojazdów, podzespołów, wyposażenia, systemów informacji, itp. Podczas targów odbył się także konkurs na wyroby związane z transportem szynowym. Wyróżnienie zdobyła lokomotywa Siemensa - Huzar, rozwijająca prędkości do 230 km/h, która będzie prowadziła pociągi z Warszawy, przez Poznań do Berlina. Podczas tegorocznej edycji swoje stoisko miała także firma Modertrans.
Powszechne zainteresowanie wzbudził tramwaj Tramino. Premierę obserwowała również spora grupa naszych pracowników, którzy bardzo pozytywnie wyrażali się o nowym produkcie Solarisa. Jeśli chodzi o staranność wykonania, zdecydowanie się on wyróżnia na tle innych, które mieliśmy okazję dotychczas oglądać. Myślę, że jest realna szansa, żeby egzemplarz Tramino prezentowany na targach, pojawił się w Poznaniu pod koniec listopada.
Jakie rozwiązania prezentowano podczas tej edycji?
Jan Firlik: Warto było zobaczyć nowe rozwiązania systemów informacji pasażerskiej i przystankowej, ulepszane stale rozwiązania sposobów układania torów, szczególnie jeśli chodzi o ich izolację i akustykę – wyciszenie, osprzęt do sieci trakcyjnej. Dzięki temu poznaliśmy nowe szczegóły techniczne.
Czy któraś z tych nowinek ma szansę na zastosowanie w MPK Poznań Sp. z o.o.?
Jan Firlik: Ja myślę, że wszystkie, ponieważ będziemy je wykorzystywali przy pisaniu kolejnych specyfikacji przetargowych. Chcemy żeby u nas wszystkie rozwiązania były najnowsze. Utarło się, że MPK Poznań Sp. z o.o. sprawdza najnowsze rozwiązania, czy to w dziedzinie sieci, torów czy wyposażenia taboru. I często inne miasta zasięgają u nas opinii czy coś się już u nas sprawdziło. Oczywiście często robimy takie testy nie kupując urządzeń, tylko je sprawdzając i dopiero potem decydując się na ewentualne kupno. Nie chcemy kupować „kota w worku”.
Swoimi doświadczeniami dzielili się reprezentanci różnych miast, w tym prezes MPK Poznań Sp. z o.o...
Jan Firlik: Przy okazji targów, IGKM zorganizowała konferencję z udziałem wszystkich przedsiębiorstw komunikacyjnych i przedstawicieli przemysłu. Tematem seminarium technicznego było „Euro 2012 wyzwaniem dla komunikacji tramwajowej”. Swoje doświadczenia w tej dziedzinie prezentowali reprezentanci m.in. Berlina (miasto było organizatorem mistrzostw świata w piłce nożnej) i mówili o zagadnieniach związanych z organizacją tak dużej imprezy masowej. Poruszano kwestie pozyskiwania środków unijnych. Była też mowa o tym jak do obsługi gości pod względem komunikacji tramwajowej przygotowuje się Ukraina. Wizje rozwoju transportu szynowego prezentowali przedstawiciele Warszawy. Prezes MPK Poznań Sp. z o.o. Wojciech Tulibacki przedstawiał referat na temat zakupu taboru, modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej na potrzeby Euro 2012 w Poznaniu. Nasze miasto powszechnie uchodzi za wiodące w komunikacji miejskiej i widać, że inni przewoźnicy czerpią z nas wzory. My także staramy się uczyć od innych, dlatego z pewnością będziemy dążyli do wykorzystania np. rozwiązań berlińskich.