W lutym zaprezentowaliśmy pierwszą garść odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, związane z kursującym po poznańskich ulicach tramwajem Tramino. Dziś publikujemy kolejny zestaw, opatrzony naszymi wyjaśnieniami. Zapraszamy do lektury!
Najbardziej interesowało Was rozmieszczenie siedzeń wewnątrz pojazdu.
Postaraliśmy się maksymalnie uwzględnić Wasze uwagi podczas uzgadniania ostatecznego projektu zagospodarowania wnętrza poznańskich tramwajów Tramino. Musieliśmy jednak spełnić dodatkowe uwarunkowania, takie jak. np. konieczność spełnienia wymagań dotyczących maksymalnego nacisku na oś. Finalnie wersja rozplanowania wnętrza tramwaju przewiduje ograniczenie liczby miejsc siedzących do minimum. Zamontowanych będzie 48 stałych i 5 składanych. W każdym członie „bezwózkowym”, całkowicie wyeliminowaliśmy siedzenia po prawej stronie pojazdu, pasażerowie będą więc mieli zapewnione szerokie przejście, natomiast naprzeciwko drzwi nr 2 i 5 będą znajdowały się zatoki dla pasażerów na wózkach, z wózkami, większym bagażem, itp.
Pytaliście o kołysanie tramwaju na boki w czasie jazdy, szczególnie na trasie PST.
Solaris, dla wyeliminowania nadmiernego kołysania, rozpoczął już wymianę amortyzatorów na takie o dużo większym współczynniku tłumienia, zatem problem ten zostanie poprawiony.
Niektórych z Was zastanawiał też kierunek zamocowania pantografu.
Choć z technicznego punktu widzenia pantograf, znajdujący się na testowym egzemplarzu Tramino, zbudowany jest poprawnie, to pantograf w projekcie poznańskim będzie zabudowany w pozycji klasycznej. Połączenie ramion będzie znajdowało się od czoła wagonu. Warto dodać, że pantograf na tramwaju S100 to pantograf dwukierunkowy i przeznaczony jest do jazdy w obu kierunkach.
Kilka osób skarżyło się na czytelność wewnętrznych wyświetlaczy.
W poznańskim Tramino zbudowane zostaną klasyczne tablice informacyjne oparte na technologii LED, których wielkość (a jednocześnie wielkość tekstu) jest zgodna z innymi stosowanymi już w MPK Poznań Sp. z o.o..
Ciekawość wzbudziło funkcjonowanie klimatyzacji.
W skład układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji pojazdów wejdą 3 agregaty dachowe, 2 dla przedziału pasażerskiego i 1 dla kabiny motorniczego. Z uwagi na specyfikę eksploatacji systemu odmienną niż np. w samochodach osobowych lub pociągach (krótki czas jazdy między przystankami i częste otwieranie drzwi) zadaniem układu klimatyzacji w tramwaju będzie zapobieganie powstawaniu efektu „szklarni” tj. odprowadzenie ciepła pochodzącego od promieniowania słonecznego i wytwarzanego przez pasażerów oraz lekkie schłodzenie powietrza.
Najbardziej interesowało Was rozmieszczenie siedzeń wewnątrz pojazdu.
Postaraliśmy się maksymalnie uwzględnić Wasze uwagi podczas uzgadniania ostatecznego projektu zagospodarowania wnętrza poznańskich tramwajów Tramino. Musieliśmy jednak spełnić dodatkowe uwarunkowania, takie jak. np. konieczność spełnienia wymagań dotyczących maksymalnego nacisku na oś. Finalnie wersja rozplanowania wnętrza tramwaju przewiduje ograniczenie liczby miejsc siedzących do minimum. Zamontowanych będzie 48 stałych i 5 składanych. W każdym członie „bezwózkowym”, całkowicie wyeliminowaliśmy siedzenia po prawej stronie pojazdu, pasażerowie będą więc mieli zapewnione szerokie przejście, natomiast naprzeciwko drzwi nr 2 i 5 będą znajdowały się zatoki dla pasażerów na wózkach, z wózkami, większym bagażem, itp.
Pytaliście o kołysanie tramwaju na boki w czasie jazdy, szczególnie na trasie PST.
Solaris, dla wyeliminowania nadmiernego kołysania, rozpoczął już wymianę amortyzatorów na takie o dużo większym współczynniku tłumienia, zatem problem ten zostanie poprawiony.
Niektórych z Was zastanawiał też kierunek zamocowania pantografu.
Choć z technicznego punktu widzenia pantograf, znajdujący się na testowym egzemplarzu Tramino, zbudowany jest poprawnie, to pantograf w projekcie poznańskim będzie zabudowany w pozycji klasycznej. Połączenie ramion będzie znajdowało się od czoła wagonu. Warto dodać, że pantograf na tramwaju S100 to pantograf dwukierunkowy i przeznaczony jest do jazdy w obu kierunkach.
Kilka osób skarżyło się na czytelność wewnętrznych wyświetlaczy.
W poznańskim Tramino zbudowane zostaną klasyczne tablice informacyjne oparte na technologii LED, których wielkość (a jednocześnie wielkość tekstu) jest zgodna z innymi stosowanymi już w MPK Poznań Sp. z o.o..
Ciekawość wzbudziło funkcjonowanie klimatyzacji.
W skład układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji pojazdów wejdą 3 agregaty dachowe, 2 dla przedziału pasażerskiego i 1 dla kabiny motorniczego. Z uwagi na specyfikę eksploatacji systemu odmienną niż np. w samochodach osobowych lub pociągach (krótki czas jazdy między przystankami i częste otwieranie drzwi) zadaniem układu klimatyzacji w tramwaju będzie zapobieganie powstawaniu efektu „szklarni” tj. odprowadzenie ciepła pochodzącego od promieniowania słonecznego i wytwarzanego przez pasażerów oraz lekkie schłodzenie powietrza.