Komunikaty
12.10.2022
Pasażerowie mogą już kupować najnowsze okolicznościowe karty PEKA na okaziciela. - Upamiętniają one 30. rocznicę wprowadzenia w Poznaniu nocnej komunikacji autobusowej oraz podkreślają rangę tegorocznej dużej reorganizacji komunikacji nocnej - informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, który wydał kartę.
Początki poznańskiej komunikacji nocnej sięgają czasów powojennych. W marcu 1953 roku uruchomiono cztery linie tramwajowe o numerach: 1 (relacji Dworzec Główny - Garbary), 4 (Górczyn – Dębiec), 8 (Ogrody – Garbary), 13 (Junikowo – Rataje). Przez kolejne dekady komunikacja nocna dobrze funkcjonowała i łączyła praktycznie wszystkie dzielnice Poznania z rondem Kopernika (dzisiejszym rondem Kaponiera).
Jak można przeczytać w książce autorstwa Jana Wojcieszaka „120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu” – w 1991 roku przestały kursować tramwaje nocne, które zastąpiono jedenastoma nowymi autobusowymi liniami nocnymi (wcześniej autobusy kursowały jedynie na 3 liniach nocnych, stanowiąc uzupełnienie nocnej komunikacji tramwajowej – były to linie: 201 funkcjonująca od października 1978 r. na trasie Dworzec Główny - Os. Rusa, linia 202 funkcjonująca od 1982 r. na trasie Piątkowska – Sobieskiego oraz linia 58 wykonująca trzy kursy w godzinach nocnych).
W roku 1991 MPK Poznań przeprowadziło reorganizację komunikacji nocnej – nastały czasy nocnej komunikacji autobusowej. Zyskali na tym nie tylko mieszkańcy – nocne tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby techniczne, które niezbędne naprawy infrastruktury tramwajowej mogły wykonywać nocami, bez konieczności wprowadzania czasowych zmian w funkcjonowaniu komunikacji.
- Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian. Pracowałem wówczas jako motorniczy. Na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N. Jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe – mówi Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań.
W nocy z 18 na 19 listopada 1991 roku na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 liniach nocnych:
- N31 - kursująca na trasie: Starołeka – Plewiska;
- N32 - Kacza – Os. Rusa
- N33 - Zieleniec – Rondo Kopernika
- N34 - Samotna – Os. Batorego
- N35 - Dworzec Główny - Os. Sobieskiego
- N36 - Podolany – Rondo Kopernika
- N37 - Koziegłowy – Rondo Kopernika
- N38 - Rondo Kopernika – Os. Orła Białego
- N39 - Rondo Kopernika- Wichrowa
- N40 - Dworzec Główny – Kacza
- N41 - Starołęka – Mogileńska.
Dziś w aglomeracji poznańskiej funkcjonują 22 nocne linie autobusowe i tylko jedna – o numerze 201 – tramwajowa linia nocna.
- 30. rocznica wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej została upamiętniona przez wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA na okaziciela. Mamy nadzieję, że nowe limitowane karty na okaziciela uatrakcyjnią zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym korzystanie z transportu zbiorowego – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Karty PEKA na okaziciela – jak informuje ZTM w Poznaniu - stanowią atrakcyjną wizualnie, a do tego bardzo praktyczną, pamiątkę: są nośnikami biletów przystankowych, bez przeszkód można z nich korzystać opłacając przejazdy na liniach organizowanych przez ZTM. Można je kupić w Punktach Obsługi Klienta ZTM, a także w siedzibach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i Wydawnictwa Miejskiego Posnania (spółka MPK Poznań nie prowadzi sprzedaży biletów).
Źródło i więcej szczegółowych informacji – na stronie internetowej ZTM w Poznaniu.