Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Pierwsze tramwaje na trasie do ul. Włodarskiej! - aktualizacja

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

moderus gamma na testach trasy tramwajowej na naramowice 1Torowiskiem powstającej trasy na Naramowice przejechały pierwsze tramwaje MPK Poznań! Odbyło się to w ramach testów odcinka pomiędzy pętlą Wilczak i ul. Włodarską. - Uruchomienie regularnych kursów z pasażerami na winogradzkiej części trasy planowane jest jeszcze tego lata – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie.

- Pierwsze przejazdy to ważna, niemal symboliczna chwila. Termin zakończenia całej inwestycji, czyli trasy do ul. Błażeja, przypada na przyszły rok. Zależało nam jednak na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Jesteśmy, jak widać, na ostatniej prostej. Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19 – mówi prezydent Jacek Jaśkowiak.

Zanim na nową trasę wyjechały tramwaje, pod koniec czerwca torowisko testował pojazd techniczny z floty poznańskiego MPK. Równolegle trwały próby zasilania. W środę na tory wyjechały już tramwaje dwukierunkowe, które docelowo będą obsługiwać trasę do tymczasowego przystanku końcowego przy ul. Włodarskiej.

- Widok tramwajów na torach to dla nas najlepsze podsumowanie intensywnej pracy. Na razie to przejazdy techniczne, czyli jeszcze bez pasażerów. Mamy nadzieję, że uruchomienie tramwaju do ul. Włodarskiej wynagrodzi częściowo mieszkańcom niedogodności związane z pracami budowlanymi, a po zakończeniu w przyszłym roku całej inwestycji ich sytuacja komunikacyjna poprawi się na stałe – mówi Justyna Litka, prezes zarządu PIM.

moderus gamma na testach trasy tramwajowej na naramowice 2Po testach technicznych odbywać się będą jeszcze prace wykończeniowe wokół torowiska, a następnie przeprowadzona zostanie procedura odbiorowa ukończonego odcinka. Będzie można również przystąpić do formalności związanych z pozwoleniem na użytkowanie. Termin wprowadzenia nowych połączeń do rozkładu jazdy zostanie ustalony wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Większość torowiska pokrywa rozchodnik – odporna na suszę, wytrzymała roślina. Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej gotowe są wiaty przystankowe, zamontowano również małą architekturę, taką jak ławki czy kosze na śmieci. Tramwaj zatrzymywał się będzie przy pętli Wilczak, następnie na nowym przystanku przy ul. Serbskiej, a dalej przy ul. Włodarskiej, która będzie tymczasowym końcem trasy do momentu uruchomienia całości do ul. Błażeja na Naramowicach.

Na trasie tramwajowej wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzającego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu - bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika.

Inwestycja obejmuje również budowę lub przebudowę dróg, tras rowerowych i chodników. Odcinek ul. Naramowickiej pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Włodarską, wraz z przyległymi ulicami, docelowy wygląd zyska jesienią tego roku. Zaawansowanie wszystkich prac drogowych i torowych na ponad trzykilometrowym odcinku sięga ok. 65 proc. Wraz z postępem robót udostępniane są fragmenty układu drogowego, jak np. tzw. ul. Nowej Stoińskiego czy łącznic węzła Lechicka/Naramowicka. Węzeł będzie dwupoziomowym układem dróg, dzięki któremu tramwaj przejedzie bezkolizyjnie nad ul. Lechicką. Montowane tam są m.in. filary i belki, które służą jako element nośny przęseł wiaduktu.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

 

Tymczasem Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu przedstawił propozycję nowego układu linii komunikacyjnych po otwarciu całej trasy tramwajowej na Naramowice (do przystanku Błażeja). Można się z nią zapoznać na stronie internetowej ZTM

Organizator transportu publicznego, na zlecenie którego realizuje kursy MPK Poznań, zwrócił się także – jak informuje - do 15 poznańskich rad osiedli  z prośbą o zaopiniowanie docelowego układu tras tramwajowych i autobusowych. ZTM podaje, że „po oddaniu do użytku całej trasy Wilczak-Błażeja (w 2022roku) na Naramowice skierowane zostaną dwie linie tramwajowe. Wcześniej, po uruchomieniu pierwszego odcinka trasy od pętli Wilczak do przystanku Włodarska – będzie tu kursował tramwaj linii nr 3 (...) ZTM zaproponował radom osiedli na Naramowicach i Winogradach dwa warianty układu linii tramwajowych na północ od węzła Most Teatralny, natomiast zmiany tras autobusowych proponowane są  w jednym wariancie, niezależnym – jak podkreśla ZTM - od ostatecznej decyzji dotyczącej przebiegu tras tramwajowych".