Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Ryjek wróci na tory Maltanki! MPK Poznań rozpoczyna jego remont!

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

ryjek na trasie maltanki 1995 fot. m.makowskiSpółka MPK Poznań stała się właścicielem Borsiga Bn2t, czyli najstarszego sprawnego parowozu w Polsce! Kupiła również legendarnego „Ryjka”, czyli najstarszy zachowany w kraju autobus szynowy! Dzięki porozumieniu z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych, wzbogaciła się kolekcja taboru Kolejki Parkowej Maltanka.

- Wiele lat temu, z myślą o Maltance, klub pozyskał tabor wąskotorowy z całej Polski. Stopniowo, w miarę możliwości remontował go własnymi środkami i przy pomocy firm, które oferowały wsparcie. Nawet pojawiały się wówczas plany utworzenia skansenu wąskotorówek – wspomina Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. – Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy.

ryjek na stacji maltanka 1994 fot. m.makowskiRyszard Pyssa dodaje, że o zgromadzony przez PKMK tabor upominało się kilka firm, ale Zarządowi klubu zależało, aby pozostał on w Poznaniu: - Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających.

- Zarówno PKMK, jak i naszej spółce zależy, aby wąskotorowy tabor uratować, jako dziedzictwo kolei. Naszą intencją jest, aby pociągi zostały w Poznaniu i nadal mogły cieszyć oczy mieszkańców – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. I dodaje: - Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek.

parowoz borsigNa stan spółki przeszedł m.in. utrzymywany przez MPK Poznań w stanie czynnym Borsig Bn2t, cieszący się wielką popularnością, najstarszy w Polsce sprawny parowóz (wyprodukowany w 1925 roku). W minionych latach był uruchamiany podczas Dni Pary ma Maltance, radując nie tylko małych pasażerów, ale i spacerujące nad jeziorem osoby.

MPK Poznań kupiło od PKMK także 2 wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej (w tym odrestaurowany wagon wypożyczony w minionych latach przez miłośników z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Powiatowej z Białośliwia), kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41, z uwagi na jego kształt nazywany przez poznaniaków „Ryjkiem”. Już rozpoczyna się jego remont!

- „Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. - W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok - wyjaśnia.

wagon motorowy ryjek na hali - trwa demontaz 2021 fot. w.losiakOd 2004 roku „Ryjek” nie był jednak wykorzystywany. Aby ponownie mógł kursować na Maltance konieczne jest przeprowadzenie napraw. Gołym okiem widać, że należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje są poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane.

- Biorąc pod uwagę postój od 2004 roku i narażenie na działanie warunków atmosferycznych, ale również duży zakres prac przy naprawie głównej w 1994 roku i niewielki przebieg wagonu w latach 1994-2004, należy ocenić stan pojazdu jako dobry – stwierdza Filip Bebenow, współautor raportu z przeprowadzonych jesienią oględzin „Ryjka”.

Naprawa będzie okazją, aby przywrócić dawny schemat malowania. „Ryjek” uzyska zielone barwy (górna część – jasnozielony miętowy, środkowa i dolna – ciemna zieleń) z pomarańczowym pasem przez całą długość. Dach będzie szary, a napisy na wagonie – kremowe.

Zanim „Ryjek” wyjedzie na wąskie tory Maltanki konieczna jest nie tylko naprawa, ale również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń. Obecnie trudno przewidzieć termin zakończenia procedur.

Sezon Kolejki Parkowej Maltanka zwykle trwa od końca kwietnia do końca września.



Zdjęcia z lat 1994-1995: Marek Mąkowski