Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Testy urządzeń filtracyjnych: Oczyszczą powietrze w trakcie jazdy, zdezynfekują wnętrze pojazdu w nocy

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

oczyszczacz powietrzu w tramwajuW trakcie jazdy urządzenie filtruje powietrze usuwając wirusy, bakterie, alergeny, grzyby, roztocza i kurz, a gdy pojazd nie jest użytkowany (nocą) – dezynfekują jego wnętrze ozonem. Dzięki współpracy z firmą Ster, dwa pojazdy MPK Poznań zostały – na razie testowo – wyposażone w specjalistyczne aparaty, które mają poprawić jakość powietrza.

- Pandemia koronawirusa nie ustępuje, dlatego Miasto Poznań podejmuje kolejne kroki mające zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców. Niezwykle istotne są dla nas działania dotyczące komunikacji miejskiej, bo ten środek transportu jest przez nas traktowany priorytetowo i kwestia bezpieczeństwa podróżnych jest dla nas pierwszorzędna – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Wspólne starania Miasta, przewoźnika oraz pasażerów, którzy pamiętają o zakrywaniu ust i nosa w pojazdach, prowadzą do tego, że z komunikacji miejskiej można korzystać bez obaw.

- Mamy świadomość zagrożenia, dlatego od początku pandemii podejmujemy działania mające uniemożliwić rozprzestrzenianie się nowego koronawirusa – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. – Wzmocniliśmy proces czyszczenia i dezynfekcji pojazdów. Wprowadziliśmy zasadę centralnego otwierania drzwi przez prowadzących pojazdy. Wszystkie tramwaje i autobusy wyposażyliśmy w automatyczne urządzenia do odkażania rąk. Jako firma otwarta na nowe technologie na bieżąco śledzimy nowe rozwiązania, także w zakresie ochrony przed Covid-19. Obecnie rozpoczynamy testy urządzeń filtrujących powietrze. Ich działanie ma być dwukierunkowe: mają poprawiać jakość powietrza w trakcie podróży, a po zjeździe do zajezdni umożliwiać ozonowanie.

Urządzenia przypominają prostokątne pudełka zamontowane pod sufitem pojazdu. Choć wyglądają niepozornie, stanowią system aktywnej poprawy czystości mikrobiologicznej, separacji alergenów i smogu w środkach komunikacji publicznej Antimicrobial+. MPK Poznań chce sprawdzić możliwość ich wykorzystania w poznańskich tramwajach i autobusach.

- W trakcie jazdy urządzenia filtrują powietrze za pomocą układów filtracyjnych HEPA14 separując wirusy, bakterie, alergeny, grzyby, roztocza i kurz. Kiedy pojazd jest w ruchu wymiana powietrza następuje w nim co kilkanaście minut. Skuteczność filtrów HEPA 14 w „wyłapywaniu” cząstek wielkości koronawirusa SARS-CoV-2 wynosi co najmniej 99,99 proc. Dodatkowo, kiedy tylko jest to technicznie możliwe, czyli gdy pojazd nie jest użytkowany, urządzenia dezynfekują pojazdy ozonem, który skutecznie usuwa nagromadzone wirusy, bakterie i alergeny z powierzchni filtrów separujących powietrze. Jest to pierwsze tak kompleksowe rozwiązanie na rynku. Dzięki zastosowaniu tych urządzeń zapewniamy maksymalny poziom bezpieczeństwa i komfortu mikrobiologicznego - wyjaśnia Maciej Szymański, prezes Zarządu spółki Ster, będącej producentem rozwiązań dla transportu miejskiego, a jednocześnie dostawcą testowanych urządzeń.

Prezes dodaje, że system Antimicrobial+ to rozwiązanie na cztery pory roku. W okresach wzmożonych infekcji dba o nasze zdrowie, wiosną i latem uwalnia nas od alergenów. - To nie tylko rozwiązanie na Covid, to rozwiązanie na czyste powietrze i zdrową atmosferę w komunikacji publicznej. To sposób na osiągnięcie założeń czystości powietrza w Unii Europejskiej nie w 2050 roku, ale już jutro – mówi Maciej Szymański.

Na czas testów w urządzenia zostały wyposażone: autobus Solaris Urbino 12 (numer boczny 1482) oraz tramwaj Solaris Tramino (numer boczny 549). W najbliższych dniach te pojazdy będą kursować na liniach: 5 (czwartek), 10 (piątek) i 6 (sobota) oraz 169 (czwartek i piątek) i 163 (sobota).

Testy urządzeń potrwają jeszcze przez miesiąc.