Komunikaty
12.10.2022
Ładowarki dla nowych poznańskich autobusów elektrycznych wybuduje konsorcjum firm Medcom oraz S&M Energia. Umowa w tej sprawie została już podpisana, infrastruktura ma być gotowa przed jesienią przyszłego roku, kiedy to do MPK Poznań mają dotrzeć pierwsze autobusy elektryczne z nowych dostaw.
Nie tylko o nowe autobusy z napędem elektrycznym, ale także o kolejne ładowarki wzbogaci się w przyszłym roku MPK Poznań. Po umowie na dostawę 37 pojazdów, podpisana została umowa na budowę infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
- Poznańska komunikacja miejska staje się coraz bardziej ekologiczna. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza spalinami równa się wyższa jakość życia mieszkańców, a nowoczesny tabor dla pasażerów oznacza większą niezawodność, komfort i bezpieczeństwo podróżowania – mówi Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych.
Zgodnie z umową z firmą Solaris Bus&Coach, w przyszłym roku do MPK Poznań ma dotrzeć 37 autobusów elektrycznych: 31 standardowych, 12-metrowych oraz 6 przegubowych, 18-metrowych (będą kierowane na trasy linii przebiegających przez poznańskie osiedla: 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193). Do tego czasu przygotowana zostanie infrastruktura niezbędna do ich ładowania.
Na podstawie zawartej umowy, na dworcu autobusowym na os. Jana III Sobieskiego (gdzie już obecnie ładują się autobusy elektryczne) powstanie dodatkowo jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa. Podobnie na dworcu Garbary – utworzone zostanie jeszcze jedno dwustanowiskowe urządzenie pantografowe.
Ładowarki pojawią się również w całkowicie nowych lokalizacjach: na dworcu autobusowym Górczyn przewidziano dwa dwustanowiskowe urządzenia pantografowe; w zajezdni przy ul. Kaczej przewidziano montaż 18 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych, umożliwiających ładowanie poprzez wtyczkę plug-in oraz jednego dwustanowiskowego urządzenia pantografowego (obecnie „elektryki” ładują się w zajezdni przy ul. Warszawskiej). Dodatkowo z myślą o zajezdni Kacza zamówiono trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.
- Zamówienie ma być realizowane przez wykonawcę w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje prace projektowe wraz z niezbędną dokumentacją i uzyskaniem wszystkich pozwoleń, natomiast w drugim etapie wykonane zostaną roboty budowlane, a urządzenia zostaną dostarczone, podłączone i uruchomione – wyjaśnia Marek Grzybowski.
Dofinansowanie na zakup 37 autobusów elektrycznych oraz budowę infrastruktury ładowania przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”.