Komunikaty
12.10.2022
Decyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa wprowadzono ograniczenia w przemieszczaniu się. W związku z mniejszym zapotrzebowaniem na usługi transportowe zmniejszone zostało zamówienie na pracę przewozową realizowaną przez MPK Poznań (o ponad 20 proc. w stosunku do marca i kwietnia ubr.). To z kolei spowodowało nie tylko spadek wpływów, ale i zmniejszone zapotrzebowanie na pracę. W tej sytuacji Zarząd Spółki podjął szereg działań mających jeden cel: zminimalizowanie skutków kryzysu dla pracowników przedsiębiorstwa.
Ze zrozumiałych względów, z dużym zainteresowaniem spotkała się informacja o wdrażanych w MPK Poznań działaniach mających na celu ochronę miejsc pracy, polegających na ograniczeniu o 20 proc. wymiaru czasu pracy części pracowników administracyjno-technicznych. Jedna z gazet codziennych nazwała to posunięcie „skandalem”. Odpowiadamy: W naszej ocenie skandalem byłoby nie podjąć działań, stanowiących próbę ratowania miejsc pracy.
Informując o sytuacji w MPK Poznań, duża część mediów skupiła się wyłącznie na jednym aspekcie wprowadzanych zmian, uwypuklając, że nie dotyczyły one wszystkich osób pracujących na rzecz Przedsiębiorstwa. Tymczasem uzasadnienie takiego stanowiska jest proste: Ograniczony został czas pracy osób, które realnie tej pracy mają aktualnie mniej. Jesteśmy przekonani, że nie byłoby społecznie sprawiedliwe wprowadzanie takich samych ograniczeń wobec osób, które w związku z pandemią koronawirusa wykonują więcej zadań, często wykraczających poza 8-godzinny czas pracy. Bo to obecny zakres pracy, a nie zajmowane stanowisko, był podstawą do objęcia, bądź nie, ograniczonym wymiarem czasu pracy.
Ograniczenie wymiaru czasu pracy – jak wspomnieliśmy wyżej – dotyczy wyłącznie stanowisk administracyjno-technicznych, które w związku z obecną sytuacją realizują swoje zadania w mniejszym zakresie. Nie obejmuje kierowców i motorniczych, pracowników Nadzoru Ruchu, Inżynierii Ruchu, zespołu dyspozytorów Centralnej Dyspozycji Mocy i ewidencji zdarzeń i prac utrzymaniowych oraz kadry kierowniczej itd. Nie obejmuje zatem wszystkich stanowisk istotnych dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu, także w związku ze znaczącym zwiększeniem absencji i związaną z tym koniecznością zapewnienia ciągłości pracy jednostek.
W stosunku do kierowców, motorniczych i pracowników zaplecza technicznego wprowadzono równoważny czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy. Oznacza to, że otrzymują oni wynagrodzenie w takiej samej wysokości, jak w okresie przed pandemią, a nadpracowane godziny mogą odebrać w formie wolnego, ale i odwrotnie – jeśli w pewnych miesiącach pracy będą mieli mniej, w kolejnych będą musieli odpracować godziny, nie uzyskując za to dodatkowego wynagrodzenia. Konieczna jest bowiem rezygnacja z nadgodzin.
Sytuacja, z którą przychodzi się nam zmierzyć jest nadzwyczajna i nie mająca precedensu we współczesnej historii komunikacji. Niełatwe, ale podjęte w odpowiednim czasie decyzje mają szczególne znaczenie z uwagi na to, że trudno dziś przewidzieć ogrom skutków, w tym gospodarczych, które po sobie pozostawi pandemia koronawirusa. Dlatego właśnie MPK Poznań Sp. z o. o. stale szuka rozwiązań, które pozwolą przetrwać ten trudny okres i zabezpieczyć przyszłość – zarówno Pracowników, którzy są największym dobrem Przedsiębiorstwa, jak i samej Spółki. W tej sytuacji trudno oprzeć się wrażeniu, że celem tendencyjnych przekazów nie jest troska o Pracowników MPK Poznań lecz podgrzanie emocji i wywołanie sensacji, a w konsekwencji – zwiększenie poczytności, czy tzw. klikalności artykułów w wydaniach internetowych.