Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / W czasie kryzysu MPK Poznań podejmuje działania mające na celu ochronę miejsc pracy

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

lono mpk poznanDecyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa wprowadzono ograniczenia w przemieszczaniu się. W związku z mniejszym zapotrzebowaniem na usługi transportowe zmniejszone zostało zamówienie na pracę przewozową realizowaną przez MPK Poznań (o ponad 20 proc. w stosunku do marca i kwietnia ubr.). To z kolei spowodowało nie tylko spadek wpływów, ale i zmniejszone zapotrzebowanie na pracę. W tej sytuacji Zarząd Spółki podjął szereg działań mających jeden cel: zminimalizowanie skutków kryzysu dla pracowników przedsiębiorstwa.

Ze zrozumiałych względów, z dużym zainteresowaniem spotkała się informacja o wdrażanych w MPK Poznań działaniach mających na celu ochronę miejsc pracy, polegających na ograniczeniu o 20 proc. wymiaru czasu pracy części pracowników administracyjno-technicznych. Jedna z gazet codziennych nazwała to posunięcie „skandalem”. Odpowiadamy: W naszej ocenie skandalem byłoby nie podjąć działań, stanowiących próbę ratowania miejsc pracy.

Informując o sytuacji w MPK Poznań, duża część mediów skupiła się wyłącznie na jednym aspekcie wprowadzanych zmian, uwypuklając, że nie dotyczyły one wszystkich osób pracujących na rzecz Przedsiębiorstwa. Tymczasem uzasadnienie takiego stanowiska jest proste: Ograniczony został czas pracy osób, które realnie tej pracy mają aktualnie mniej. Jesteśmy przekonani, że nie byłoby społecznie sprawiedliwe wprowadzanie takich samych ograniczeń wobec osób, które w związku z pandemią koronawirusa wykonują więcej zadań, często wykraczających poza 8-godzinny czas pracy. Bo to obecny zakres pracy, a nie zajmowane stanowisko, był podstawą do objęcia, bądź nie, ograniczonym wymiarem czasu pracy.

Ograniczenie wymiaru czasu pracy – jak wspomnieliśmy wyżej – dotyczy wyłącznie stanowisk administracyjno-technicznych, które w związku z obecną sytuacją realizują swoje zadania w mniejszym zakresie. Nie obejmuje kierowców i motorniczych, pracowników Nadzoru Ruchu, Inżynierii Ruchu, zespołu dyspozytorów Centralnej Dyspozycji Mocy i ewidencji zdarzeń i prac utrzymaniowych oraz kadry kierowniczej itd. Nie obejmuje zatem wszystkich stanowisk istotnych dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu, także w związku ze znaczącym zwiększeniem absencji i związaną z tym koniecznością zapewnienia ciągłości pracy jednostek.

W stosunku do kierowców, motorniczych i pracowników zaplecza technicznego wprowadzono równoważny czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy. Oznacza to, że otrzymują oni wynagrodzenie w takiej samej wysokości, jak w okresie przed pandemią, a nadpracowane godziny mogą odebrać w formie wolnego, ale i odwrotnie – jeśli w pewnych miesiącach pracy będą mieli mniej, w kolejnych będą musieli odpracować godziny, nie uzyskując za to dodatkowego wynagrodzenia. Konieczna jest bowiem rezygnacja z nadgodzin.

Sytuacja, z którą przychodzi się nam zmierzyć jest nadzwyczajna i nie mająca precedensu we współczesnej historii komunikacji. Niełatwe, ale podjęte w odpowiednim czasie decyzje mają szczególne znaczenie z uwagi na to, że trudno dziś przewidzieć ogrom skutków, w tym gospodarczych, które po sobie pozostawi pandemia koronawirusa. Dlatego właśnie MPK Poznań Sp. z o. o. stale szuka rozwiązań, które pozwolą przetrwać ten trudny okres i zabezpieczyć przyszłość – zarówno Pracowników, którzy są największym dobrem Przedsiębiorstwa, jak i samej Spółki. W tej sytuacji trudno oprzeć się wrażeniu, że celem tendencyjnych przekazów nie jest troska o Pracowników MPK Poznań lecz podgrzanie emocji i wywołanie sensacji, a w konsekwencji – zwiększenie poczytności, czy tzw. klikalności artykułów w wydaniach internetowych.