Komunikaty
12.10.2022
- Nie można zachęcać do korzystania z transportu publicznego, nie inwestując równocześnie w infrastrukturę – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zapewnić pasażerom bezpieczeństwo, komfort, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych konsekwentnie modernizujemy istniejące. W tym roku przeznaczono na ten cel 24 miliony złotych
O ogromnej skali prowadzonych przez Poznań remontów świadczą liczby. W minionych 5 latach na modernizację infrastruktury tramwajowej wydano 114 milionów złotych. Za tę kwotę:
- zmodernizowano 17,8 km torowisk,
- wymieniono 36,2 km sieci trakcyjnej,
- wymieniono 32 zwrotnice,
- zmodernizowano 20 przystanków,
- zmodernizowano 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną,
Wszystkie zaplanowane prace zostały skoordynowane z dużymi inwestycjami transportowymi, takimi jak budowa trasy tramwajowej na Naramowice czy modernizacja ronda Rataje.
- Dlatego już w marcu rozpoczniemy remont torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego oraz nawierzchni przy Dworcu Rataje. Chcemy, żeby ta infrastruktura była odnowiona w momencie rozpoczęcia prac na rondzie Rataje. Z kolei zmodernizowana trasa tramwajowa do pętli Wilczak pozwoli na wygodny i bezpieczny przejazd tramwajem do centrum po otwarciu trasy na Naramowice – dodaje Tomasz Łapszewicz.
Poznań nie traci jednak przyznanej na ten projekt dotacji w wysokości ok. 27 mln zł.
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyraziło zgodę na przekazanie jej na rzecz MPK Poznań poprzez zwiększenie wartości dofinansowania zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego – dodaje Mariusz Wiśniewski. – Pozostałe środki, które aktualnie w planie finansowym miasta przeznaczone są naw zadanie dotyczące ul. Dąbrowskiego zostaną przeznaczone na odnowy infrastruktury torowo-sieciowej.
Jesienią na ulicy Dąbrowskiego zostanie wyremontowane torowisko od ulicy Prusa do ulicy Kraszewskiego. Razem z tymi pracami zostanie także zmodernizowana podstacja na ulicy Janickiego zasilająca trakcję w prąd. To bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego dla transportu tramwajowego w tym rejonie miasta.
Poważnym zadaniem będzie remont torowiska w ciągu ulic por. Janiny Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego, czyli na tzw. Trasie Kórnickiej. W ostatnich tygodniach, z uwagi na stan torowiska, obowiązywało tam ograniczenie prędkości do 15 km/h na łukach. Ten fragment trasy tramwajowej w kierunku Rataj ma już 12 lat. Torowisko wymaga odnowienia, tym bardziej, że po rozpoczęciu modernizacji ronda Rataje właśnie tędy będzie się odbywał wzmożony ruch tramwajowy.
- Na odcinku od mostu Rocha do Wrocławskiej przeprowadzona zostanie wymiana szyn, głównie zużytych szyn w łukach, wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej – mówi Marek Grzybowski. - Czas, gdy trasa będzie zamknięta, wykorzystamy na wymianę napędów i części rozjazdu węzła u zbiegu ulic Kórnickiej i Jana Pawła II. Zależało nam na tym, aby prace przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy ronda Rataje.
Z przebudową tą wiążą się prace już teraz prowadzone w rejonie ronda . Powstaje tam tymczasowy plac odstawczy dla autobusów - to na nim będą się zatrzymywały pojazdy linii rozpoczynających i kończących trasę na rondzie w czasie, gdy prowadzona będzie naprawa nawierzchni na samym dworcu. Prace mają się zakończyć jeszcze w lutym.
Harmonogram prac torowo-sieciowych 2020
|
||
Lokalizacja i zmiany w transporcie |
Zakres |
Planowany termin
|
ul. Dowbora-Muśnickiego
brak przejazdu tramwajów od ul. Wrocławskiej do węzła Kórnicka - Jana Pawła II
|
wymiana szyn (głównie zużytych szyn w łukach) wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej, wymiana napędów i części rozjazdu na węźle ulic Kórnickiej i Jana Pawła II
|
16 marca – 30 kwietnia |
ulica Przybyszewskiego od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego
Brak przejazdu tramwajów od węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego, zmiany tras
|
częściowa wymiana słupów trakcyjnych i wymiana liny oraz drutu jezdnego |
1-31 maja |
ulica Roosevelta
od wjazdu na PST do przystanku Poznańska
brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska, Piątkowska; zmiany tras i komunikacja zastępcza
|
wymiana nawierzchni torowej i drogowej |
27 czerwca - 31 sierpnia
|
węzeł Aleja Wielkopolska/ ulica Pułaskiego
brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska, Piątkowska; zmiany tras i komunikacja zastępcza
|
kompleksowy remont węzła rozjazdowego, wymiana łuku torowiska na ulicach Małopolska/Wołyńska
|
27 czerwca - 31 sierpnia |
ulica Pułaskiego od węzła przy
brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska; zmiany tras i komunikacja zastępcza
|
Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na przejazdach |
27 czerwca - 31 sierpnia
|
ulica Przełajowa od ul. Winogrady do zakresu budowanej trasy na Naramowice
brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska; zmiany tras i komunikacja zastępcza
|
kompleksowy remont torowiska wraz z remontem przystanków |
27 czerwca - 31 sierpnia
|
ulica Dąbrowskiego odcinek od węzła
brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do węzła Dąbrowskiego/Żeromskiego, zmiany tras, komunikacja zastępcza |
Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Kraszewskiego, na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Posadowienie 2 nowych słupów kotwowych na przystankach tramwajowych i wymiana liny nośnej oraz drutu jezdnego
|
jesień 2020 |
ulica Janickiego
|
modernizacja podstacji zasilającej tramwaje kursujące m.in. na ul. Dąbrowskiego
|
1-30 września |