Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Dbamy o dobry stan torowisk. Sprawdź, gdzie w tym roku będą prowadzone prace

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
remonty24 miliony złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Plan remontowy 2020 obejmuje prace w centrum, na Winogradach i Jeżycach. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu, takimi jak np. trasa na Naramowice. Pierwsze prace rozpoczną się 16 marca od wymiany torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego, tydzień później zaplanowano początek remontu nawierzchni przy Dworcu Rataje.
Rok 2020 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczy duże środki finansowe na remonty torowisk.
- Nie można zachęcać do korzystania z transportu publicznego, nie inwestując równocześnie w infrastrukturę – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zapewnić pasażerom bezpieczeństwo, komfort, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych konsekwentnie modernizujemy istniejące. W tym roku przeznaczono na ten cel 24 miliony złotych
O ogromnej skali prowadzonych przez Poznań remontów świadczą liczby. W minionych 5 latach na modernizację infrastruktury tramwajowej wydano 114 milionów złotych. Za tę kwotę:
- zmodernizowano 17,8 km torowisk,
- wymieniono 36,2 km sieci trakcyjnej,
- wymieniono 32 zwrotnice,
- zmodernizowano 20 przystanków,
- zmodernizowano 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną,
- wymieniono 19,2 km kabli trakcyjnych i zasilających


Koordynacja prac z dużymi inwestycjami

remonty2- Przygotowany wspólnie z MPK Poznań plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego– mówi Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Infrastruktury Transportowej.  W miarę możliwości, w jednym terminie będą wykonywane wszystkie roboty mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. Tak będzie m.in. w przypadku prac na trasie prowadzącej na Winogrady
Wszystkie zaplanowane prace zostały skoordynowane z dużymi inwestycjami transportowymi, takimi jak budowa trasy tramwajowej na Naramowice czy modernizacja  ronda Rataje.
- Dlatego już w marcu rozpoczniemy remont torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego oraz nawierzchni przy Dworcu Rataje. Chcemy, żeby ta infrastruktura była odnowiona w momencie rozpoczęcia prac na rondzie Rataje. Z kolei zmodernizowana trasa tramwajowa do pętli Wilczak pozwoli na wygodny i bezpieczny przejazd tramwajem do centrum po otwarciu trasy na Naramowice – dodaje Tomasz Łapszewicz.
Przy Dworcu Rataje od 23 marca do końca kwietnia zostanie przeprowadzony remont nawierzchni placu manewrowego, przejazdów, placu postojowego oraz kompleksowe odnowienie peronów dla pasażerów połączone z dostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będzie się to wiązało ze zmianą lokalizacji końcowych przystanków dla linii miejskich oraz podmiejskich, zmiany tras linii podmiejskich.


Remont na ulicy Dąbrowskiego

– Niestety koszty robót budowlanych rosną w bardzo szybkim tempie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Dlatego w budżecie miasta trzeba było zabezpieczyć większe środki na inwestycje, które już są realizowane, takie tak jak przebudowa trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. W związku z tym Miasto Poznań podjęło decyzję o odstąpieniu od umowy w sprawie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej przebudowy ul. Dąbrowskiego. Zdajemy sobie jednak sprawę, że odnowienie torowiska na tej ulicy jest konieczne i pilne, dlatego prace na Jeżycach zostaną przeprowadzone w ramach remontu.
Poznań nie traci jednak przyznanej na ten projekt dotacji w wysokości ok. 27 mln zł.
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyraziło zgodę na przekazanie jej na rzecz MPK Poznań poprzez zwiększenie wartości dofinansowania zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego – dodaje Mariusz Wiśniewski. – Pozostałe środki, które aktualnie w planie finansowym miasta przeznaczone są naw zadanie dotyczące ul. Dąbrowskiego zostaną przeznaczone na odnowy infrastruktury torowo-sieciowej.
Jesienią na ulicy Dąbrowskiego zostanie wyremontowane torowisko od ulicy Prusa do ulicy Kraszewskiego. Razem z tymi pracami zostanie także zmodernizowana podstacja na ulicy Janickiego zasilająca trakcję w prąd. To bardzo ważne  dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego dla transportu tramwajowego w tym rejonie miasta.
Zmiany nastąpią także w rejonie rynku Jeżyckiego. - Właśnie uruchamiamy procedurę przygotowania projektu przebudowy przystanków w tym rejonie, przy ul. Dąbrowskiego. W tym roku zakładamy powstanie dokumentacji, a w 2021r. budowę platform, które będą umożliwiać łatwiejsze wysiadanie i wsiadanie z tramwajów – dodaje Tomasz Łapszewicz.


Plan remontów 2020

- Odnowa infrastruktury torowo-sieciowej ma olbrzymie znaczenie dla MPK Poznań, które realizuje przewozy w mieście. Lepszy stan infrastruktury to większe bezpieczeństwo podróży, bardziej niezawodny transport publiczny i większy komfort podróżowania – mówi Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań do spraw technicznych. – Dotychczasowe działania już przynoszą efekty.  W 2015 roku zanotowaliśmy 40 wykolejeń tramwajów z powodu złego stanu torowisk, w ubiegłym roku takich wydarzeń było tylko 8. Nie jest tajemnicą, że każde z tych zdarzeń powoduje wstrzymanie ruchu tramwajowego, konieczność wytyczania objazdów, często również uruchamianie komunikacji zastępczej, a wszystko to ma wpływ na jakość podróży po mieście.
Poważnym zadaniem będzie remont torowiska w ciągu ulic por. Janiny Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego, czyli na tzw. Trasie Kórnickiej. W ostatnich tygodniach, z uwagi na stan torowiska, obowiązywało tam ograniczenie prędkości do 15 km/h na łukach. Ten fragment trasy tramwajowej w kierunku Rataj ma już 12 lat. Torowisko wymaga odnowienia, tym bardziej, że po rozpoczęciu modernizacji ronda Rataje właśnie tędy będzie się odbywał wzmożony ruch tramwajowy.
- Na odcinku od mostu Rocha do Wrocławskiej przeprowadzona zostanie wymiana szyn, głównie zużytych szyn w łukach, wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej  – mówi Marek Grzybowski. - Czas, gdy trasa będzie zamknięta, wykorzystamy na wymianę napędów i części rozjazdu węzła u zbiegu ulic Kórnickiej i Jana Pawła II. Zależało nam na tym, aby prace przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy ronda Rataje.
Z przebudową tą wiążą się prace już teraz prowadzone w rejonie ronda . Powstaje tam tymczasowy plac odstawczy dla autobusów - to na nim będą się zatrzymywały pojazdy linii rozpoczynających i kończących trasę na rondzie w czasie, gdy prowadzona będzie naprawa nawierzchni na samym dworcu. Prace mają się zakończyć jeszcze w lutym.
Natomiast prace zaplanowane w rejonie ulic Roosevelta – Pułaskiego i Przełajowej są przygotowaniami do uruchomienia tramwaju na Naramowice. - Kompleksowe remonty torowiska mają na celu podniesienie jego jakości i trwałości, co będzie miało ogromne znaczenie po uruchomieniu trasy na Naramowice, usprawniając przejazdy do centrum – mówi Marek Grzybowski. – Remontujemy ten odcinek teraz, żeby po uruchomieniu tramwaju na Naramowice nie zamykać fragmentu torowiska, po którym będzie on jeździł.

 

Harmonogram prac torowo-sieciowych 2020

 

 

Lokalizacja i zmiany w transporcie

 

Zakres

 

Planowany termin

 

 

ul. Dowbora-Muśnickiego
i węzeł Jana Pawła II/Kórnicka od strony mostu św. Rocha

 

brak przejazdu tramwajów od ul. Wrocławskiej do węzła Kórnicka - Jana Pawła II

 

 

wymiana szyn (głównie zużytych szyn w łukach) wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej, wymiana napędów i części rozjazdu na węźle ulic Kórnickiej i Jana Pawła II

 

 

16 marca –

30 kwietnia

 

ulica Przybyszewskiego

od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego

 

Brak przejazdu tramwajów od węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego, zmiany tras

 

 

częściowa wymiana słupów trakcyjnych

i wymiana liny oraz drutu jezdnego

 

1-31 maja

 

ulica Roosevelta

 

od wjazdu na PST do przystanku Poznańska

 

brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska, Piątkowska; zmiany tras i komunikacja zastępcza

 

 

wymiana nawierzchni torowej i drogowej

 

27 czerwca

- 31 sierpnia

 

 

 

 

 

 

węzeł

Aleja Wielkopolska/

ulica Pułaskiego

 

brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska, Piątkowska; zmiany tras i komunikacja zastępcza

 

 

kompleksowy remont węzła rozjazdowego, wymiana łuku torowiska na ulicach Małopolska/Wołyńska

 

 

27 czerwca

- 31 sierpnia

 

ulica Pułaskiego

od węzła przy
Al. Wielkopolskiej do ul. Przepadek

 

brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska; zmiany tras i komunikacja zastępcza

 

 

 

Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na przejazdach

 

27 czerwca

- 31 sierpnia

 

 

 

ulica Przełajowa

od ul. Winogrady do zakresu budowanej trasy na Naramowice

 

brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska; zmiany tras i komunikacja zastępcza

 

 

 

 

kompleksowy remont torowiska wraz z remontem przystanków

 

 

27 czerwca

- 31 sierpnia

 

 

ulica Dąbrowskiego

odcinek od węzła
Żeromskiego/Dąbrowskiego do mostu Teatralnego

 

brak przejazdu tramwajów od mostu Teatralnego do węzła Dąbrowskiego/Żeromskiego, zmiany tras, komunikacja zastępcza

 

Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Kraszewskiego, na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Posadowienie 2 nowych słupów kotwowych na przystankach tramwajowych i wymiana liny nośnej oraz drutu jezdnego

 

 

jesień 2020

 

ulica Janickiego

 

 

modernizacja podstacji zasilającej tramwaje kursujące m.in. na ul. Dąbrowskiego

 

 

1-30 września



O szczegółowych zmianach w funkcjonowaniu komunikacji wynikających z kolejnych remontów będziemy na bieżąco informować.