Komunikaty
12.10.2022
MPK Poznań ogłosiło przetarg na zakup 37 autobusów elektrycznych. Flota przedsiębiorstwa ma się wzbogacić o 31 pojazdów standardowych, 12-metrowych oraz 6 przegubowych, czyli 18-metrowych. Pierwsze dostawy planowane są na jesień 2021 roku.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, MPK Poznań kupuje kolejne autobusy o napędzie elektrycznym. Postępowanie przetargowe na dostawę 37. fabrycznie nowych, niskopodłogowych pojazdów przyjaznych środowisku zostało już ogłoszone. Termin składania ofert mija 20 lutego br. o godzinie 10.00.
Zamówienie podzielono na dwa zadania. Jedno z nich obejmuje dostawę 31 elektrycznych miejskich autobusów standardowych (o długości ok. 12 metrów), w których znajdzie się miejsce dla nie mniej niż 70 pasażerów (miejsc siedzących ma być co najmniej 20). Drugie zadanie dotyczy dostawy 6 autobusów przegubowych (o długości ok. 18 metrów) - każdym z tych pojazdów będzie mogło podróżować co najmniej 110 pasażerów, a miejsc siedzących ma być nie mniej niż 30. Wszystkie dostarczane pojazdy mają mieć możliwość ładowania magazynu energii zarówno poprzez wtyczki (system plug-in), jak i pantografy.
Autobusy zostaną wyposażone w dobrze już znany podróżnym system informacji pasażerskiej – będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille’a. Zainstalowany zostanie system monitoringu oraz bramki liczące pasażerów, a także monitory informacji publicznej, na których będą prezentowane m.in. ważne wiadomości na temat funkcjonowania komunikacji. Standardowo już, w pojazdach będzie miejsce przygotowane z myślą o pasażerach na wózku inwalidzkim, miejsce do przewozu rowerów oraz ładowarki USB.
Dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Infrastruktura niezbędna do ładowania autobusów (m.in. ładowarki zajezdniowe, pantografowe oraz mobilne) będzie stanowić przedmiot odrębnego zamówienia.