Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Umowa podpisana: Dofinansowanie na zakup 37 kolejnych autobusów elektrycznych dla MPK Poznań

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

autobus z napisem elektryki dla poznaniaPod koniec grudnia 2019 roku Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. oraz Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę o dofinansowanie projektu „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”. W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 31 standardowych, 12-metrowych oraz 6 przegubowych, 18-metrowych. Będą one kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.

– Wybór tych linii został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras – Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. zwraca uwagę, że wymienione linie obsługują rejony poznańskich osiedli. – Zmiana taboru na zeroemisyjny oznacza lepsze powietrze w miejscach, gdzie mieszka wiele osób, a więc i wyższą jakość życia – dodaje.

Standardowo, nowe autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, a zatem przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz podróżujących z dziećmi w wózkach. Zostaną wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej – będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille’a.

Jednocześnie, w projekcie uwzględniono budowę kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowe ładowarki pantografowe mają powstać na dworcu Os. Sobieskiego (jedna ładowarka dwustanowiskowa), na Garbarach (jedna dwustanowiskowa), Górczynie (dwie dwustanowiskowe) oraz w zajezdni na Kaczej. W tej ostatniej lokalizacji oprócz jednej pantografowej ładowarki dwustanowiskowej, powstanie infrastruktura do ładowania poprzez wtyczki plug-in.

Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 proc. tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. W najbliższych tygodniach ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe dotyczące tego przedsięwzięcia. Początek dostaw planowany jest na koniec roku 2021.