Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / W niedzielę pożegnaliśmy „Helmuty”

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
pozegnanie-helmutow-m-komorowskiPochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów „Helmutami”, kursowały w ruchu liniowym tylko do 10 listopada 2019 r. W ostatnią niedzielę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zaprosili do zajezdni przy ul. Madalińskiego, gdzie odbyło się pożegnanie „Helmutów”. Zobacz zdjęcia.

Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
- Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu było 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek „Helmuty” były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma są wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

Zanim jednokierunkowe GT8 zniknęły na dobre z krajobrazu Poznania można było wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę.
W niedzielę, 10 listopada br.,  w godzinach od 11.00 do 12.00 na terenie Zajezdni Madalińskiego odbyła się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostały wagony zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.

O godzinie 12.00 rozpoczął się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.
Trasa przejazdu:
MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Głogowska - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Podgórna - most św. Rocha - trasa Kórnicka - FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)
FRANOWO – Górny Taras Rataj - Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Plac Wolności - Fredry - Roosevelta - Wielkopolska - PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA - Wielkopolska - Roosevelta - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Roosevelta - most Dworcowy - Wierzbięcice - MADALIŃSKIEGO

Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzili kwestę „Ratujmy Stare Bimby” - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.


Zdjęcia: Maciej Komorowski