Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Autobusy z napędem elektrycznym dla Poznania

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
wizualizacja-12-electric-poznan21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 roku. Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe LTO i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in. Ponadto elektryczne Solarisy  zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. To pierwsze autobusy napędzane energią elektryczną, na które zdecydował się Poznań, podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.

Dzisiaj poznańskie MPK i Solaris Bus & Coach S.A. podpisały umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych brutto.

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką plug-in. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również do ładowania  w systemie plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo 2 stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in Dzięki mocy ładowania do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w  10 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug- in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Wszystkie prace związane z budową infrastruktury służącej do ładowania autobusów muszą zostać zakończone do dnia 30 sierpnia 2019 roku.

Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów standardowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach  w stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.

Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego  Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring. Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów. Całkowicie bezemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami.
Autobusy elektryczne zostaną skierowane na trasy linii 63,74 oraz 90.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. Mapa polskich miast, które postawiły na elektromobilność w swojej flocie autobusowej, zapełnia się z miesiąca na miesiąc. Jakość powietrza w miastach stała się jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się władze współczesnych metropolii. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne marki Solaris z pewnością podniosą komfort podróżowania po Poznaniu.