Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
Premiera Moderusa Gamma dla Poznania
05.10.2018
4 października 2018 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego tramwaju Moderus Gamma z produkcji seryjnej, który w najbliższym czasie zostanie dostarczony do MPK Poznań przez spółkę Modertrans Poznań. W prezentacji tramwaju poznańskiej firmy udział wzięli Prezydenci Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak oraz Maciej Wudarski, a także przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całej Polski, w tym właściciel spółki - MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim.
W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafi 50 tramwajów z rodziny Moderus Gamma, w tym 30 takich jak prezentowany jednokierunkowy i 20 dwukierunkowych. Tramwaje te są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.
Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tej ilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dla wózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.
Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tej ilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dla wózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.
Pracę motorniczego ułatwi ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju. W kabinie motorniczego zamontowano niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.
Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.
Prezentowany tramwaj jest napędzany przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów. Jednak to nie największe innowacje w zakresie układu napędowego. W tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, których zastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o około 25%, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu. Podobne korzyści zapewnia zastosowanie w przetwornicach statycznych tranzystorów opartych o węglik krzemu (SiC).
Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu: "Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego" dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 6.1 Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Koszt całkowity projektu, w ramach którego dostarczone zostały również tramwaje dwukierunkowe typu Moderus Beta to 450 303 000 zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 100 000 zł. Dofinansowanie przyznane projektów wynosi obecnie 50 000 000 zł.