Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Historyczna Kaponiera na nowej części trasy PST

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
kaponiera-kolejowa- Niewielu poznaniaków wie, co kryje się pod rondem Kaponiera. Dlatego odrestaurowaliśmy znajdującą się tam Kaponierę Kolejową, aby od strony przystanku PST mogli ją oglądać podróżni. Specjaliści podkreślają, że jest to jeden z nielicznych w Europie obiektów fortyfikacyjnych, służących obronie infrastruktury kolejowej, a który został odrestaurowany – mówił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania podczas grudniowej konferencji podsumowującej projekt.

Kaponiera Kolejowa to zabytkowa fortyfikacja, która wchodziła w skład Twierdzy Poznań. Jej zadaniem była obrona linii kolejowej. W ramach rewitalizacji pochodzącej z XIX wieku dawnej Kaponiery Kolejowej, znajdującej się na poziomie minus 2 ronda Kaponiera, przeprowadzono prace konserwatorskie i rewaloryzacyjne. Wykonano renowację murów ceglanych i odsłonięto oryginalne łuki od strony wschodniej. Zamontowano też szklaną ścianę, dzięki czemu wnętrza Kaponiery Kolejowej zostały wyeksponowane.

- Odrestaurowaliśmy substancję zabytkową konstrukcji i wnętrz Kaponiery. Bardzo trudnym zadaniem było otwarcie łuków. Było to związane z wykonaniem prac konstrukcyjnych, czyli belki odciążającej, na której wspiera się w tej chwili jezdnia. To było trudne, zwłaszcza w warunkach czynnego przystanku tramwajowego tuż obok – wyjaśnia Mariusz Lewicki, prezes PKZ Renox, konserwator zabytków i wykonawca renowacji Kaponiery Kolejowej.

kaponiera-kolejowa2- Teraz, gdy podziemia Kaponiery są odrestaurowane, to będzie można to miejsce udostępnić podróżnym, którzy korzystają z Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Uwzględniając to, że obiekcie mieszkają nietoperze pod ochroną, chcemy aby od wiosny można było tutaj organizować także działalność kulturalną i artystyczną. Docelowo cała ta przestrzeń ma być elementem Przystanku Kultura - podkreśla Marusz Wiśniewski.

Istotnym elementem prac renowacyjnych było zabezpieczenie odpowiednich warunków przestrzennych i klimatycznych, dla znajdującego się w obiekcie od wielu lat zimowiska nietoperzy.
W ramach tych prac, wykonawca zamontował specjalnie zaprojektowane, z udziałem chiropterologa, ścianki z cegły dziurawki oraz podwieszone deski, które stanowią optymalne kryjówki dla tych ssaków w okresie hibernacji. Wnętrze zimowiska zostało wyposażone w pomiar temperatury i higrometr oraz specjalny układ zbiorników wody, będących źródłem wody pitnej i pozwalających regulować wilgotność. Wykonano również oświetlenie, zapewniające nietoperzom komfort w okresie lęgowym.