Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / 20 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

pst_logoW polowie lat siedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ - Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980 r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy Zakres prac do wykonania był duży.


Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul. Roosevelta - os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS. SOBIESKIEGO - Most Teatralny - Fredry - GWARNA - Św. Marcin - Most Uniwersytecki - Roosevelta - OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli wożeni  bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane 21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta (tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki  połączone ruchomymi schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.

Jubileusz 20-lecia PST

Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia zapraszamy wszystkich poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazji przygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.

godz. 13.00 - Uroczysta parada taboru tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na trasie PST do zajezdni tramwajowej na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.30 - Przemówienie Z-cy Prezydenta Miasta Poznania Macieja Wudarskiego oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha Tulibackiego (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.45 - okolicznościowy, wyśmienity tort o smaku malinowym z Cukierni Jagódka (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 14.00 - rozpoczęcie komunikacyjnej gry miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)

Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp. z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.


pst_plakat

Regulamin Komunikacyjnej Gry Miejskiej (29.01.2017):

1) Czas trwania od 14.00 do 17.00

2) Na trasie linii nr 20 (w relacji Pętla tramwajowa na os. Sobieskiego – Most Teatralny – Dworzec Zachodni) od godz. 14.00 do 17.00 kursuje 6 zabytkowych tramwajów. Twoim zadaniem jest je zlokalizować, odszukać w nich konduktorów i odpowiedzieć na zadane przez nich pytanie dotyczące trasy PST. Jeśli uda się Tobie odpowiedzieć pozytywnie, przy pomocy telefonu z aparatem fotograficznym  wykonaj swoje wspólne zdjęcie z konduktorem. Za każde zdjęcie przysługuje jeden punkt, przy czym maksymalnie możesz uzyskać 6 punktów (po jednym punkcie w każdym tramwaju).

3)Po zebraniu punktów (od 1 do 6) przyjedź do Muzeum Komunikacji MPK na ul. Głogowskiej 131/133, gdzie po okazaniu zdjęć (a tym samym uzyskanych punktów) odbierzesz swój upominek

Serdecznie zapraszamy