Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Retro Motor Show

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

Retro Motor Show

02.11.2016
retro-motor-showWszystko zaczęło się w 1769 roku, kiedy to we Francji powstał pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym, który osiągał całe 4km/h. Dopiero 138 lat później Henry Ford uruchomił pierwszą na świecie, wielkoseryjną produkcję samochodów, wprowadzając na rynek Model T, niezwykle uniwersalny (mógł służyć również do napędzania urządzeń w gospodarstwach rolnych). XX wiek oprócz samochodów osobowych przyniósł nam też autobusy, które z sentymentem wspomina niejeden użytkownik komunikacji miejskiej.
Podczas Retro Motor Show na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyliśmy symboliczną podróż do przeszłości. Zobacz zdjęcia.

Historia z MPK
Na specjalnej ekspozycji w pawilonie 6A stanęły kultowe Ikarusy, które trafiły do Poznania w latach 80’tych. Kierowcy zachwycali się osobną kabiną kierowcy i cichą jazdą. „Ikarusem mógłbym chyba jeździć po 16 godzin” – żartował jeden z prowadzących autobusy w naszym przedsiębiorstwie.
Autobusy marki DAF otrzymaliśmy dekadę później w darze od holenderskiego miasta Utrecht. Mieszkańcy kojarzyli je głównie z liniami pospiesznymi, a później nocnymi, gdzie najczęściej były ekspediowane. Z regularnym ruchem liniowym pożegnały się w 2008 roku.
Jednym z pierwszych w kraju częściowo niskopodłogowym autobusem miejskim był Jelcz M121M. Po ulicach Poznania zaczął kursować w 1995 roku.
Największą sympatię podróżnych budził jednak najstarszy model z prezentowanej piątki: Jelcz 043Caro z doczepą, zwany popularnie „ogórkiem”. Pojazdy z tej „rodziny” woziły mieszkańców w latach 1964 – 1985, przez długi czas będąc podstawowym typem taboru autobusowego w sercu Wielkopolski.
O historii transportu zbiorowego opowiadali zwiedzającym reprezentanci Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych ubrani w historyczne komunikacyjne mundury.