Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
100 lat linii 9
27.12.2013
"Dziewiątka" po raz pierwszy na ulice Poznania wyjechała 7 października 1913 roku łącząc Rynek Wildecki z Mostem Teatralnym ulicami Bittera (Wierzbięcice) – Colomba (Matyi) – most Dworcowy – Głogowska – Buddego (Roosevelta).
W niedzielę 29 grudnia 2013 r., w godzinach 12.00 -17.00 na linii 9 pojawiły się trzy dodatkowe historyczne tramwaje obsługiwane przez członków stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Były to: skład wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 r. oraz 102Na z 1973 r. Na pokładzie tramwajów można było przypomnieć sobie jaki tabor przez lata kursował na „dziewiątkach”.
Trochę historii
Po kilkunastu dniach funkcjonowania, tj. 18 października tego samego roku trasę linii 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej). Końcówkę trasy razem z poczekalnią dla pasażerów przeniesiono do skrzyżowania z ul. Wołyńską w 1924 r. Po zakończeniu I Wojny Światowej rozpoczęto budowę jednotorowej linii tramwajowej z Sołacza, przez ul. Wołyńską, Wojska Polskiego do Golęcina, aby w dniu 1 sierpnia 1925 r. skierować na nią tramwaje linii 9. Od 1929 r. trasa linii 9 uległa nieznacznej korekcie i została wyznaczona z Golęcina przez most Teatralny, Plac Wolności, Stary Rynek do ul. Wielkiej, natomiast w trakcie II Wojny Światowej jej trasę wydłużono do Tamy Garbarskiej. Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że w 1935 roku „dziewiątkę” na Sołaczu wspomogła „jedenastka”, która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20’, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10’ na linii 9 łączącej Sołacz z Centrum. W związku ze zniszczeniami wojennymi na skutek walk o wyzwolenie Poznania tramwaje linii 9 nie kursowały w okresie od stycznia do sierpnia 1945 r. Na Wildę "dziewiątka" powróciła w 1954 r., kiedy to usunięto ją ze Starego Rynku i przedłużono jej trasę na Spytków (Traugutta).W 1956 r. zmodernizowano tor dojazdowy do Golęcina (pozostawiono odcinek jednotorowy) i wybudowano pętlę nawrotową przy lasku w Golęcinie (naprzeciwko jednostki wojskowej). Na trasie Golęcin - Traugutta „dziewiątki” kursowały do 9 listopada 1974 r., kiedy to zamknięto dla ruchu linię tramwajową w ul. Wojska Polskiego, a tramwaje linii 9 skierowano do ówczesnej pętli linii 11 na Winiarach. W dniu 8 lutego 1980 r. uroczyście otwarto nową trasę tramwajową z Winiar do pętli Piątkowska, na którą skierowano tramwaje linii 9, 11 i nowo utworzonej 24, natomiast w dniu 16 grudnia 1981 r. trasę linii 9 przedłużono z pętli Traugutta do Dębca. Warto również wspomnieć, że w latach 1974 – 1991 r. „dziewiątka” kursowała również nocami, jako tramwaj linii nocnej nr 9N. Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.