Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / "Księżniczce" stuknęła czterdziestka!

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
baltyk-102na-m„Księżniczka” to jeden z 65 tramwajów typu 102Na, które w latach 70-tych zasiliły poznański tabor tramwajowy. W tym roku wagon obchodzi swoje 40-lecie.

Z życia „księżniczki”
Po serii warszawskich wagonów 13N, przedsiębiorstwom transportowym marzył się wóz prostszy w konstrukcji. Z tych debat i planów powstał nowy model – 102N, jednoprzestrzenny, przegubowy, sześcioosiowy. Pojazd wyposażony był w cztery silniki o mocy godzinnej 41,5 kW każdy. Boczne ściany pudła oraz drzwi 102N adaptowano z wagonu 13N, natomiast ścianę przednią i tylną wykonano w sposób nowatorski, z wysoką szybą czołową pochyloną górną krawędzią do przodu. Owe rozwiązanie okazało się niestety problemem dla motorniczych, ponieważ po zmroku w pochylonej ku przodowi szybie odbijały się światła z wnętrza pojazdu rozpraszając uwagę i ograniczając widoczność. Producent zdecydował się więc na wprowadzenie zmian, a kolejna wersja 102Na otrzymała na powrót przednią i tylną burtę z wagonu 13N. W sumie do Poznania trafiło 65 tramwajów tego typu, dzięki czemu, można było całkowicie wycofać z eksploatacji jednostki wyprodukowane przed II wojną światową.
„Stodwójki” kursowały w ruchu liniowym ponad 30 lat.

Dziś na poznańskich torowiskach można spotkać tylko jednego przedstawiciela zmodernizowanego typu. „Księżniczka” z numerem taborowym 71 codziennie wozi pasażerów linii 4.

Zapraszamy do naszej Galerii, gdzie prezentujemy fotograficzną historię wagonów typu 102Na na poznańskich torowiskach.