Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
"Księżniczce" stuknęła czterdziestka!
05.03.2013
Z życia „księżniczki”
Po serii warszawskich wagonów 13N, przedsiębiorstwom transportowym marzył się wóz prostszy w konstrukcji. Z tych debat i planów powstał nowy model – 102N, jednoprzestrzenny, przegubowy, sześcioosiowy. Pojazd wyposażony był w cztery silniki o mocy godzinnej 41,5 kW każdy. Boczne ściany pudła oraz drzwi 102N adaptowano z wagonu 13N, natomiast ścianę przednią i tylną wykonano w sposób nowatorski, z wysoką szybą czołową pochyloną górną krawędzią do przodu. Owe rozwiązanie okazało się niestety problemem dla motorniczych, ponieważ po zmroku w pochylonej ku przodowi szybie odbijały się światła z wnętrza pojazdu rozpraszając uwagę i ograniczając widoczność. Producent zdecydował się więc na wprowadzenie zmian, a kolejna wersja 102Na otrzymała na powrót przednią i tylną burtę z wagonu 13N. W sumie do Poznania trafiło 65 tramwajów tego typu, dzięki czemu, można było całkowicie wycofać z eksploatacji jednostki wyprodukowane przed II wojną światową.
„Stodwójki” kursowały w ruchu liniowym ponad 30 lat.
Dziś na poznańskich torowiskach można spotkać tylko jednego przedstawiciela zmodernizowanego typu. „Księżniczka” z numerem taborowym 71 codziennie wozi pasażerów linii 4.
Zapraszamy do naszej Galerii, gdzie prezentujemy fotograficzną historię wagonów typu 102Na na poznańskich torowiskach.