Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / (Kolejny) Mercedes w MPK Poznań

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
testowanie-mercedesa-mBudujemy zajezdnię, będącą Mercedesem w swojej klasie. Kupiliśmy 45 niskopodłogowych Solarisów Tramino, które media także określiły tym mianem. Teraz naszą flotę zasilił kolejny Mercedes - specjalistyczny samochód ratowniczy Unimog V2R-600-RESCUE. Potężny samochód, niemieckie wózki prowadzące i francuskie rozwiązania – to wszystko składa się na nowy pojazd Zakładowej Służby Ratowniczej, który w poniedziałek dotarł na zajezdnię przy ul. Głogowskiej.

„Ustalając wymogi techniczne przed zakupem tego pojazdu, opieraliśmy się przede wszystkim na wcześniejszych doświadczeniach naszych pracowników” – przyznaje Bronisław Krysman, kierownik działu Obsługi Ruchu. „Ponadto prowadziliśmy rozmowy z producentami ciężkiego sprzętu specjalistycznego. Byliśmy też w stolicy, gdzie oglądaliśmy wyposażenie, jakim dysponuje służba ratownicza z Metra Warszawskiego. To pozwoliło nam na określenie parametrów takiego wozu, jaki sprosta obecnym i przyszłym wymaganiom stawianym przed brygadami ratowniczymi MPK Poznań”. Zwycięzcą ogłoszonego przetargu na zakup takiego pojazdu okazała się francuska firma Geismar, specjalizująca się między innymi w produkcji różnego rodzaju wozów specjalistycznych poruszających się po szynach.

Mercedes Unimog V2R-600-RESCUE na torze przeszkód
Podczas odbiorów nasi pracownicy zorganizowali mu prawdziwy test wytrzymałościowy. Pierwszym zadaniem było holowanie wagonu na ul. Podgórnej. To trudne miejsce, ponieważ jest najbardziej stromy odcinek trasy w Poznaniu, dlatego potrzeba dużej mocy, aby podciągnąć tramwaj aż do al. Marcinkowskiego. Do prób wzięliśmy najcięższy wagon w naszym taborze – ponad 40-tonowego Solarisa Tramino. Mercedes Unimog podołał zadaniu bez większego trudu.
testowanie-mercedesa-podgorna-s

Na drugi dzień pojazd specjalistyczny czekał kolejny sprawdzian – holowanie dwóch tramwajów jednocześnie z torów odstawczych na Budziszyńskiej. Dwa pojazdy typu 105N zostały połączone w skład, który w sumie miał aż 4 wagony, po ponad 16 ton każdy. Mercedes Unimog bez problemu dowiózł holowane tramwaje, o masie prawie 66 ton, aż do zajezdni przy ul. Głogowskiej.
testowanie-mercedesa-holowanie-105n-s

Kamery, halogeny i dwukrotnie większe parametry
Wcześniej funkcje holownika i pojazdu specjalistycznego pełnił Star. Parametry, którymi może się pochwalić Mercedes Unimog są przynajmniej dwukrotnie lepsze. Może na raz pociągnąć ok. 100-tonowy ciężar, a wyciągarka, umożliwiająca np. wyciągnięcie pojazdu z torowiska, ma siłę 10 ton.
Jako, że nowy samochód Zakładowej Służby Ratowniczej będzie musiał jeździć także po torowisku, otrzymał dwa specjalne, niemieckie wózki prowadzące do jazdy po szynach z czterema kołami (w Starze były tylko z dwoma). Istnieje możliwość regulowania docisku kółek, co zapewnia większą stabilność w torowisku. Aby szybciej i sprawniej wstawić pojazd w torowisko, wózki wyposażone są w kamery, a więc operator może obserwować, czy kółko znalazło się już w rowku szyny.
Podwojono też ilość przyłączy hydraulicznych. Gniazda zamontowane na przedniej masce pojazdu, pozwolą na wygodne i szybkie podłączenie np. nożyc pneumatycznych do rozcinania blachy.
Wszelkie manewry będą teraz o wiele łatwiejsze, dzięki kamerze cofania. Mechanicy na ekranie zobaczą co dzieje się za pojazdem, dzięki czemu zwiększy się też komunikacja między członkami brygady oraz ich bezpieczeństwo.
testowanie-mercedesa-kamera-s

Prace nocne usprawni wysuwany 6-metrowy maszt oświetleniowy i dodatkowe lampy umieszczone na skrzyni ładunkowej. Silne światło lamp halogenowych pozwoli na dokładne oświetlenie miejsca zdarzenia i ułatwi pracę.
Prostsze będzie też łączenie wozu z holowanym wagonem, a to dzięki specjalnemu sprzęgowi z sygnalizacyjnym sworzniem, który automatycznie szczelnie zatrzaśnie się przy próbie połączenia go z sprzęgiem tramwajowym.
testowanie-mercedesa-sprzeg-s

Lepsze parametry ma sam samochód. Mercedes wyposażył go w napęd na cztery koła i półautomatyczną skrzynię biegów. Klimatyzowana kabina kierowcy może pomieścić 3 osoby i posiada szereg urządzeń ułatwiających pracę kierowcy.

„To szczególnie cenny nabytek, tym bardziej z uwagi na zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i planowane zupełnie nowe w naszym mieście udostępnienie odcinka torów przebiegającego w tunelu, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla służb ratowniczych” – mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań. „Mamy supernowoczesny tabor, budujemy najnowocześniejszą zajezdnię w Polsce. Nowy pojazd specjalistyczny dobrze uzupełni nasz park pojazdów. Tym bardziej, że będzie w posiadaniu ekipy ratowniczej, która jest jedną z niewielu tak wyszkolonych formacji w Polsce” – dodaje. Zobacz zdjęcia.

A oto próbka możliwości Mercedesa Unimoga U400