Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Europa zmienia MPK Poznań

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
projekty-unijne-autobusy-m9 maja, w rocznicę przedstawienia planu utworzenia Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (Planu Schumana), obchodzony jest w krajach członkowskich UE Dzień Europy. Warto tym samym przypomnieć jak wiele projektów udało się zrealizować MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej. Nasza flota wzbogaciła się o nowoczesne niskopodłogowe autobusy i tramwaje, a na Franowie budujemy najnowocześniejszą i największą w Polsce zajezdnię tramwajową.

45 nowoczesnych tramwajów
To drugi co do wielkości zakup miejskich pojazdów szynowych w Polsce oraz największy zakup wagonów niskopodłogowych w historii naszej firmy. Do MPK Poznań trafiło 45 niskopodłogowych Solarisów Tramino. Model ten został zaprojektowany przez Jensa Timmicha z berlińskiego studioFT. Ma długość 32 metrów i jednorazowo na pokład zabierze 229 osób. Posiada najszersze drzwi wśród egzemplarzy dostępnych obecnie na rynku. Oznacza to jeszcze szybszą wymianę pasażerską i wygodniejsze wsiadanie oraz wysiadanie. Egzemplarze wyprodukowane dla Poznania powstały po etapie konsultacji społecznych, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Solaris Tramino szybko doczekał się własnego fanpage’u na profilu społecznościowym. Profil „Gdy widzę nadjeżdżający Solaris Tramino opada mi z wrażenia szczęka” zgromadził ponad 2000 użytkowników. Całkowita wartość projektu wyniosła brutto ok. 387 000 000 zł. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków UE w kwocie 185,75 milionów zł. Swego czasu była to najwyższa dotacja przyznana projektowi komunikacyjnemu w Poznaniu!

tramino-na-polabskiej-s

Wymiana 1/3 parku autobusowego
W ostatnich dwóch latach, dzięki funduszom unijnym, zakupiliśmy ponad 100 nowoczesnych autobusów! Oznacza to, że 1/3 taboru autobusowego to pojazdy rocznika 2010, 2011 i 2012. W naszej flocie znalazło się 45 wozów 18-metrowych, 30 – 12-metrowych. Dodatkowo tabor zasiliło 26 pojazdów o długości 8,6 m oraz dwa mikrobusy. Realizacja tych zamówień pozwoliła wycofać ostatnie wysokopodłogowe Ikarusy, a tym samym poznański tabor autobusowy stał się całkowicie niskopodłogowy i przyjazny osobom niepełnosprawnym. W najnowszych modelach zamontowane zostały biletomaty, co znacznie ułatwi podróżowanie zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Autobusy mają pełen monitoring wnętrza oraz otoczenia pojazdu, dzięki czemu stały się bardziej bezpieczne. Na wymianę taboru autobusowego przeznaczyliśmy blisko 94 miliony zł, z czego prawie 75 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej!
Projektem „Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych MPK Poznań” zainteresował się Michał Wojtczak z Gimnazjum nr 62 w Poznaniu. Jego audycja na ten temat zajęła pierwsze miejsce w swojej kategorii w konkursie Urzędu Marszałkowskiego „Młodzi wiedzą o funduszach” (http://www.eurofundsnews.pl/content/view/17242).


linia-51-s

W oczekiwaniu na zajezdnię
W sercu Wielkopolski powstaje właśnie największa w kraju zajezdnia tramwajowa. Jej projekt i funkcjonalności powstały na bazie obserwacji rozwiązań technologicznych i organizacyjnych firm komunikacyjnych w wielu europejskich miastach: Karlsruhe, Poczdamie, Rostock, Pradze czy Bazylei. Na terenie zajezdni znajdzie się całkowicie zadaszony tor odstawczy, który umożliwi nam odstawienie tam nawet 150 składów. Powstanie tor do jazd testowych, dzięki czemu wszystkie próby ruchowe będziemy mogli realizować na miejscu. Swoją siedzibę będą tu miały służby techniczne, zajmujące się infrastrukturą MPK Poznań, znajdą się tu więc garaże dla wozów sieciowych, pojazdów brygad torowych i przystankowych oraz koparek, dźwigów, itd. Powstanie specjalny układ sterowania zajezdnią, w związku z czym proces poruszania się pojazdów wewnątrz obiektu, będzie bardziej sprawny i zautomatyzowany. Dzięki kolektorom słonecznym na dachu hali odstawczej i własnej gospodarce wodno-ściekowej, przyczynimy się do większej ochrony środowiska naturalnego.

franowo-projekt-03-s

Kilka lat wstecz… Tablice świetlne
Pierwszym projektem, jaki realizowaliśmy przy udziale środków z Unii Europejskiej, był zakup w 2006 roku elektronicznych tablic informacyjnych w poznańskich węzłach przesiadkowych o znaczeniu aglomeracyjnym. Tablice informujące o najbliższych godzinach odjazdu poszczególnych autobusów i tramwajów okazały się bardzo pomocne dla pasażerów, którzy przesiadają się na jednym z sześciu węzłów: Rondo Śródka, Ogrody, Górczyn, Os. Sobieskiego, Starołęka, Rondo Rataje. Z daleka widzą oni za ile minut odjedzie dany kurs i mogą albo przyspieszyć marsz, albo spokojnie udać się na przystanek. Całkowity koszt realizacji projektu wynosił 676 935,30 zł (koszty kwalifikowane – 554 865,00 zł a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 277 432,50 zł).

Unijne inwestycje w komunikację zbiorową realizowane przez inne jednostki

Do tej pory, przy pomocy środków unijnych, powstał dworzec Os. Sobieskiego oraz trasa tramwajowa przez most Św. Rocha. Miasto cały czas inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej, dlatego obecnie trwa realizacja budowy trasy tramwajowej na Franowo, przedłużenie PeSTki do Dworca Zachodniego, przebudowa ul. Grunwaldzkiej i modernizacje torowiska w ul. Grunwaldzkiej, ul. Przybyszewskiego oraz ul. Hetmańskiej.

logotypy-dofinansowanie-tramino
wrpo-ue