Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Kolejka Parkowa Maltanka
Strona Główna / Bye, bye "Budziszyna"

Komunikaty

04.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”

169  171  178  182  185  ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I

164  170  216  226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”

1  6  15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa

198  219  T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.

01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.

26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda

98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim

176  183  911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej

09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda

195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I

01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych

01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.

01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”

727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce

213  214  218  223  224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!
budziszynska-01-mPrzez ponad ćwierć wieku była miejscem garażowania tramwajów, zarówno liniowych, jak i tych wycofanych już z eksploatacji. 4 listopada 2011 r. po raz ostatni pojazdy wyjadą z terenu torów odstawczych przy pętli Budziszyńska. Do czasu wybudowania torowiska w zajezdni na Franowie, bimby spędzą noce na ulicach Poznania.

Gdzie staną tramwaje?
Pod uwagę braliśmy kilka rozwiązań, m.in. odstawianie wagonów na torowisku w ciągu ul. Murawa i al. Solidarności. Nie chcieliśmy jednak dodatkowo utrudniać życia mieszkańcom i pasażerom Winograd. Uznaliśmy więc że „najmniejszym złem” będzie wykorzystanie do tego celu torowiska w ciągu ul. Hetmańskiej między ul. Głogowską a ul. Reymonta. Ten odcinek będzie wyłączony z użytkowania na czas prowadzenia II etapu remontu ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego, zatem będziemy tam odstawiać tramwaje, które zjadą po popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Po zjeździe wszystkich kursów dziennych do zajezdni, wagony staną też na ul. Hetmańskiej między ul. Kolejową a ul. Dmowskiego. Wracamy więc do bardzo trudnej sytuacji, która miała miejsce w Poznaniu na początku lat 80-tych.

budziszynska-03-s


O historii torów odstawczych
Poznań jest jedynym w Polsce miastem, które nie może pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni. Dlatego też już w latach 70-tych ubiegłego wieku mówiło się o konieczności budowy nowej zajezdni. Powodu braku środków plany te były ciągle przesuwane na dalsze terminy. Jako prowizoryczne rozwiązanie problemu wymyślono budowę torów odstawczych. Zaczęto je budować na początku lat 80’tych ubiegłego wieku po to, aby pomieścić tramwaje, garażujące dotychczas na ulicach Poznania. Wcześniej „nocowały” one na torowiskach w ciągu ul. Przybyszewskiego, Towarowej, Zwierzynieckiej, Krzywoustego czy na pętli starołęckiej. Garażujące tam tramwaje były nieustannie dewastowane i niszczone. Wydzielony, ogrodzony i pilnowany teren z 14 torami i kanałem przeglądowym został oddany do eksploatacji 15 sierpnia 1985. Od tego czasu „Budziszyna” zdążyła pełnić rolę tymczasowej zajezdni, choćby wtedy kiedy w maju 1986 roku doszło do wybuchu gazu na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i Hetmańskiej. Zajezdnia przy ul. Głogowskiej została wtedy odcięta od sieci torowisk, dlatego na czas remontu wagony kursujące po mieście, musiały po służbie zjeżdżać na tory odstawcze. Były tam do czasu odbudowania nawierzchni skrzyżowania m.in. przez pracowników MPK Poznań, pod koniec sierpnia ‘86. W tym czasie urządzono tam prowizoryczny warsztacik podręczny, pomieszczenie socjalne i dyspozytornię. Ponownie „Budziszyna” stała się zajezdnią alternatywną dla Głogowskiej pod koniec lat 90’tych. Wyprowadzka spowodowana była wyburzaniem starej i stawianiem nowej hali dla tramwajów w zajezdni. Kilka lat później na torach odstawczych pojawiły się tramwaje z zajezdni przy ul. Fortecznej. Z uwagi na remont torowiska w ciągu ul. Starołęckiej, bimby musiały garażować poza macierzystą zajezdnią. Wtedy poważniejsze naprawy tramwajów realizowano w zajezdni przy ul. Głogowskiej, natomiast mniejsze, bezpośrednio w kanale przeglądowym na Budziszyńskiej, wykonywali oddelegowani z Fortecznej pracownicy.
Przez cały czas Budziszyna stanowiła również miejsce postoju dla wagonów wycofanych czasowo z eksploatacji. Garażowały tam także różne tramwaje techniczne (np. pługi odśnieżne). W 2011 roku dawała także schronienie dla części tramwajów z opuszczonej z dniem 31 grudnia 2010 r. zajezdni przy ul. Gajowej.

budziszynska-02-s
spotkanie pokoleniowe, pierwszy częściowo niskopodłowowy tramwaj w Polsce 115N i najnowszy niskopodłogowy Solaris Tramino - oba wyprodukowane w Wielkopolsce

Mieszkańców okolic ul. Hetmańskiej na wspomnianych odcinkach prosimy o czujność i zachowanie ostrożności w czasie przechodzenia przez torowisko podczas odstawiania tramwajów!