Komunikaty
04.10.2022
12.10.2022
12.10.2022
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanku „Bystra (BYST41)”
169 171 178 182 185 ...
03.10.2022
Remont nawierzchni na ul. Murawa – etap I
164 170 216 226
03.10.2022
Budowa ścieżki rowerowej na ul. Literackiej Przebudowa przystanku „Strzeszyn Grecki 01 (STGR01)”
1 6 15
01.10.2022
Mecz piłkarski Lech Poznań - Legia Warszawa
198 219 T12
01.10.2022
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października br.
01.10.2022
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 1 października br.
26.09.2022
Zakończenie remontu nawierzchni ulicy Zgoda
98
17.09.2022
Zmiany na linii 98 - prace na placu Wielkopolskim
176 183 911
12.09.2022
Wzmocnienie komunikacji autobusowej w ciągu ulicy Szelągowskiej
09.09.2022
Remont nawierzchni ulicy Zgoda
195
06.09.2022
Budowa chodników i platform przystankowych na ul. Koszalińskiej – etap I
01.09.2022
Zmiany rozkładów jazdy na liniach nocnych
01.09.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiany tras w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 1 września br.
01.08.2022
Zmiana statusu przystanków „Naramowice” i „Armii Poznań”
727
25.07.2022
Rozbudowa drogi powiatowej 2401P w Dąbrówce
213 214 218 223 224
20.06.2022
[AKTUALIZACJA] Zmiana miejsca zatrzymania autobusów nocnych na węźle „Most Dworcowy”
Pożegnaliśmy "holendry"
06.06.2011
Historia
Holenderskie wagony typu 1G, 2G i 3G, wyprodukowane zostały w latach 1956 - 1961 w fabryce wagonów Beynes, a ich konstrukcja częściowo oparta została na standardowym projekcie firmy Düwag. Historia tych tramwajów w Poznaniu rozpoczęła się w 1991 r., kiedy to dostarczono pierwszy wagon z Amsterdamu, który zapoczątkował dostawy 20 sztuk wagonów serii 1G i 2G. Większość z tych tramwajów przekazana była w darze dla Poznania, stąd przez kilka lat tramwaje tej kursowały po ulicach Poznania w żółtych barwach Amsterdamu. W początkowym okresie wagony skierowane były do obsługi linii nr 8 i 16, a także służyły jak tzw. rezerwy czynne na pętlach końcowych, z uwagi na łatwość ekspediowania tramwaju na dowolną linię. Było to możliwe dzięki zamontowanym w tych tramwajach zwijkom z numerami linii oraz nazwami końcówek. Tego rozwiązania nie posiadały polskie wagony w tamtych latach. Pod koniec lat 90-tych cała seria wagonów 1G i 2G jeździła po Poznaniu pomalowana w różnokolorowe reklamy. W tramwajach tych nigdy nie przeprowadzano poważniejszych remontów ograniczając się wyłącznie do bieżących napraw. W związku z tym na początku lat 2000 podjęto decyzję o stopniowym wycofywaniu pierwszych serii wagonów amsterdamskich, a zakup 11 sztuk wagonów serii 3G w 2003 r. spowodował całkowite wycofanie wagonów 1G i 2G z ruchu liniowego. Młodsza seria wagonów amsterdamskich 3G na dzień dzisiejszy również uległa stopniowemu wycofywaniu, a ostatecznie eksploatacja starych wagonów amsterdamskich została zakończona.